استفاده از چاپ سه بعدی در خطوط هوایی چین شرقی برای کاهش قابل توجه هزینه های قطعات کابین

در حالیکه برخی از تولیدکنندگان هواپیما از فناوری چاپ سه بعدی برای نمونه سازی و حتی تولید قطعات موتور استفاده می کنند، مانند آنچه شرکت ایرباس بتازگی انجم داد، یک شرکت هواپیمایی چینی به ما نشان داد که فناوری ساده چاپ سه بعدی می تواند برای تامین قطعات کابین نیز بسیار مفید باشد. شرکت تکنولوژی خطوط هوایی چین شرقی، از فناوری برای کاهش قابل توجه هزینه های قطعات ساده کابین، از قلاب تا دسته های صندلی و حتی روکش های توالت، استفاده کرده و توانسته است بطرز موثری بهره وری هزینه های مرکز نگهداری را افزایش دهد.

در حالیک خطوط هوایی چین شرقی در سالهای اخیر به غولی تبدیل شده است اما این بخش از کسب و کار، جوان است که در اواخیر سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است. این امر موجب می شود تا خطوط هوایی چین شرقی اولین شرکت هوایی چینی باشد که دارای مرکز نگهداری هواپیما است. این مرکز همچنین با هدف کارآمدی حداکثری در زمینه جایگزینی اغلب قطعات دایر شده است. در واقع هدف این است که مرکز تعمیرات به مرکزی با ارزش افزوده در مسیر صرفه جویی و کاهش ریسک عملیاتی تبدیل شود.

اینجا جایی است که فناوری چاپ سه بعدی وارد می شود! فناوری ای که داغترین مورد در حال حاضر و در خطوط هوایی چین شرقی ست. هر هواپیما از تعداد بیشماری قطعه تشکیل شده که توسط فروشندگان سنتی تامین می شوند. وظیفه مرکز تعمیرات این است که راهی برای جایگزینی قطعات آسیب دیده پلاستیکی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پیدا کند.

البته فیلامنت های PLA و ABS جایگزین مناسبی برای قطعات پلاستیکی که در معرض استفاده و فشار فراوان بوده نیستند و نیز در برابر شعله، مطابق با الزامات مورد تایید وزارت هوانوردی چین، مقاومت کافی ندارند. در نتیجه، تیم فنی مرکز، شروع به توسعه ماده ای نمود که الزامات مربوطه را دارا بوده و نیز فابلییت چاپ سه بعدی را داشته باشد. این تلاش پس از دو ماه به ثمر نشست و ماده ای به نام CAR25 بدست آمد که کاملاً غیر فلزی بوده، قابلیت چاپ سه بعدی را داشته و می تواند ضمن چاپ تمامی قطعات موردنظر، ضد آتش هم باشد.

آنها به طرز گسترده ای شروع به استفاده از این ماده کرده اند تا قطعات کابین را تولید کنند، امری که بهره وری هزینه آن در حال آشکار شدن است. نتایج بدست آمده برای ساخت قطعات تولیدی که با کسری از قیمت اصلی تولید می شوند، عالی ست. بعوان مثال، علایم صندلی که توسط فروشندگان سنتی در مذت چند ماه و با قیمت هزاران دلار ساخته میشد، اکنون در یک روز و با هزینه کمتر از ۱۰۰ دلار پرینت سه بعدی می شود. یا مثلاً پوشش صندلی توالت، که مسلماً یکی از بخشهای مهم هواپیماست، نتایج مشابهی را نشان می دهد. پیش از این برای هر دست نیاز به ۴۰ هزار یوان (۶ هزار دلار) بود درحالیکه اکنون با کمتر از یک دهم ساخته می شود. یا هزینه نگهدارنده آی پد با ۹۵ درصد کاهش، از ۱۰ هزار یوان (۱۵۰۰ دلار) به کمتر از ۳۰۰ یوان (۴۶ دلار) رسیده است.

فناوری چاپ سه بعدی در کوتاه مدت امکان تولید و تعمیر و نگهداری قطعات را برای خطوط هواپیمایی چین شرقی به مراتب کارامدتر و ارزانتر می سازد. همچنین نشان می دهد که این فناوری در صورتیکه در جای درست استفاده شود چطور می تواند موجب ایجاد ارزش افزوده گردد. هواپیمایی چین شرقی کاملاً از نتایج بدست آمده متقاعد شده است و اعلام کرده که در حال برنامه ریزی برای بهبود و توسعه فعالیتهای چاپ سه بعدی و نیز اسکن سه بعدی است. اسکن قطعات موجود باعث کاهش زمان تولید در آینده می شود.

keyboard_arrow_up