پرینتر سه بعدی اف دی ام صنعتی

چند سالی از همه گیر شدن استفاده از پرینترهای  سه بعدی می گذرد. در ابتدای کار فقط علاقمندان به تکنولوژی های جدید پیش قدم شدند و صاحبان مشاغل صنعتی و فنی با دیده تردید به این پدیده نوظهور نگاه می کردند. با گذشت زمان و به کارگیری این دستگاه در کاربردهای مختلف و متنوع، از طرفی اعتماد حرفه ای ها جلب شد و مشتاق استفاده از چاپگر سه بعدی توی زمینه کاری خودشان شدند و از طرفی فعالین اولیه هم خواستار گسترش استفاده از پرینتر سه بعدی در سایر زمینه های کاری و کاربردی هستند. هردوی این نیازها توسط گرید صنعتی چاپگرهای سه بعدی اف دی ام پاسخ داده می شود.

حتماً شما هم در اینترنت، تبلیغات فروشنده های پرینتر سه بعدی را دیده اید که برای دستگاه هایشان پسوند صنعتی انتخاب کرده اند. بیاید ببینیم یک پرینتر سه بعدی اف دی ام صنعتی چه ویژگی هایی دارد یا به بیان دیگر به چه پرینتر سه بعدی می توانیم بگوییم صنعتی.

پرینتر سه بعدی اف دی ام صنعتی

ویژگی های پرینتر سه بعدی صنعتی

عدد یکاولین ویژگی پرینترهای سه بعدی صنعتی؛ ابعاد چاپ بزرگشان است. هرچند استانداردی برای این موضوع وجود ندارد اما در عرف بازار، ابعاد بالاتر از ۴۰ سانتی متر را دیگر نمی توان در دسته رومیزی طبقه بندی کرد. اما اگر دستگاهی سایز کاری بزرگ داشته باشد می توانیم صفت صنعتی را به آن اطلاق کنیم؟ یا باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد؟

عدد دوسایز قطعه بزرگ یعنی زمان کاری طولانی و برای زمان کاری طولانی باید دستگاهی مطمئن و قابل اطمینان داشته باشیم. پس قابل اطمینان بودن برای مداومت کاری زیاد، ویژگی اساسی دیگر پرینترهای سه بعدی صنعتی است. برای اینکه یک پرینتر سه بعدی بتواند در زمان زیاد کار کند، تمام اجزای دستگاه باید قابل اطمینان باشد.

عدد سهپرینتر سه بعدی دستگاهی است که از سه بخش اساسی مکانیک، الکترونیک و نرم افزار تشکیل شده. یک پرینتر صنعتی باید در هر سه قسمت قابل اتکاء باشد. در بخش مکانیک؛ از بدنه تا اتصالات و محورها همه باید فلزی باشند و از قطعات صنعتی مثل بال اسکرو و ریل و واگن استفاده شده باشد. اکسترودر دستگاه باید با مکانیزم صحیحی انتخاب و تعبیه شده باشد تا بتواند عملیات چاپ را در زمان بالا و با اطمینان زیاد انجام دهد. الکترونیک دستگاه هم باید از موتورهای قوی و درایورهای صنعتی بهره مند باشد، بورد دستگاه باید با معیارهای صنعتی همخوانی داشته باشد، و حتی برای سیم کشی دستگاه هم از کابلهای قوی و صنعتی باید استفاده شده باشد تا در زمان طولانی دچار وقفه یا داغ شدن نشود. قسمت نرم افزار دستگاه هم باید توانایی کار در زمان طولانی را داشته باشد و در زمان زیاد دچار وقفه نشود. فایلهای مربوط به قطعات بزرگ، حجم زیادی دارند و زمان کاری طولانی را می طلبند، نرم افزار دستگاه باید بتواند عملیات چاپ را با این شرایط مدیریت کند. همه این جزئیات به این معنی است که برای یک دستگاه صنعتی به عنوان مثال نباید از درایورهای موتور مربوط به پرینترهای رومیزی استفاده کرد که باعث داغ شدن و از کار افتادن موتورها می شود. و یا استفاده از اکسترودهای معمولی MK8 نمی تواند برای مدت کار طولانی قابل اطمینان باشد. و یا مثلاً دستگاهی با میز کار متحرک، که اصطلاحاً به آن کف متحرک می گوییم، برای پرینتر صنعتی انتخاب مناسبی نیست.

عدد چهاردر صنعت، مواد اولیه متنوعی استفاده می شود و طبعاً یک پرینتر سه بعدی صنعتی باید توانایی کار با مواد اولیه مختلف را داشته باشد. در صنعت تقریباً کمترین کاربرد مربوط به PLA است و این دقیقاً نقطه مقابل پرینترهای رومیزی خانگی است. اغلب مواد اولیه چاپگرهای سه بعدی صنعتی نیاز به بستر گرم دارند، پس دستگاه باید مجهز به گرمکن صفحه حرفه ای باشد و با توجه به ابعاد بزرگ میز کار دستگاه، استفاده از گرمکن های صفحه ساخت معمولی که به شکل مدار چاپی هستند بیشتر به شوخی شبیه است. چون این گرمکن ها آمپرکشی بسیار زیادی دارند و در عمل کارآیی نخواهند داشت.

عدد پنجمطلب قابل توجه دیگر؛ درخصوص مواد اولیه پرینترهای صنعتی این است که ترموپلاست ها در ابعاد بزرگ رفتارشان با ابعاد کوچک متفاوت است و مشکلاتی مثل تابیدگی، شیرینکیج و دفرمگی؛ بیشتر خودشان را نشان می دهند. به همین خاطر برای گرفتن یک چاپ موفق با ابعاد بزرگ از دستگاه، حتماً باید محفظه چاپ دستگاه بسته باشد تا دمای محیط چاپ در حین عملیات چاپ ثابت بماند.

عدد ششعلاوه بر این، وجود مکانیزم چمبر حرارتی در دستگاه باعث می شود تا بتوانیم دمای محیط چاپ را کنترل و آنرا در محدوده مناسب، تنظیم و حفظ کنیم.

 

عدد هفتمحفظه چاپ بسته و گرم برای چاپ قطعات بزرگ، لازم و ضروری است اما خودش باعث یک مشکل دیگر می شود و آنهم مشکل عملکرد قطعات الکترونیکی دستگاه در دمای بالاست. برای حل این مشکل باید محفظه چاپ به شکل صحیح عایق کاری شود و در برخی موارد، قسمت هات اند دستگاه نمی تواند مثل دستگاه های رومیزی هواخنک باشد و باید از روشهای جایگزین مثل سیستم آب خنک استفاده کرد.

لامپنتیجه گیری

پس اگر بعد از این پرینتری را دیدید که فقط یک شاسی با پروفیل داشت و همه طرفش باز بود، بدانید که این دستگاه نمی تواند یک قطعه بزرگ را با اطمینان و با موفقیت به پایان برساند حتی اگر سایز کاری آن، یک متر در یک متر در یک متر باشد.

پادکستمتن این مقاله را می توانید در اینجا گوش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up