خلاقیت خود را بدون هیچ محدودیتی بسط دهید

پرینترهای سه بعدی ابزارهایی قدرتمند برای سهولت ساخت مدل توسط هنرمندان هستند. کارهایی مثل ساخت نمونه ی کوچک اولیه از یک مجسمه یا تندیس تا حتی ساخت مستقیم و نهایی تندیس ها و مجسمه های غول پیکر توسط پرینترهای سه بعدی امکان پذیر است. هنرمندان همواره به دنبال ابزارهایی برای ظهور و بروز خلاقیت هایشان هستند. بوسیله چاپ سه بعدی می توانید هم از فاکتورهای مدلسازی سه بعدی استفاده کنید و هم روش های پرداخت و نهایی سازی را بر روی مدل بکار ببرید.

هنر |  مجسمه سازی  |  نمونه سازی  | تندیس  |  یادمان

چرا برای هنر و مجسمه سازی از پرینتر سه بعدی استفاده کنیم؟

  • نمونه های واقعی را پیش از ساخت در ابعاد کوچکتر شبیه سازی کنید.
  • سطوح پیچیده و درهم به راحتی با چاپگر سه بعدی قابل پیاده سازی هستند.
  • به راحتی و با خیال راحت و ارزان ترین روش نمونه ها را چند بار بسازید و امتحان کنید.
  • ابهامات ایده هایتان را پیش از ساخت با نمونه سازی برطرف کنید.
  • ساخت مستقیم نمونه های سرامیکی و سفالی با پرینتر سه بعدی سفال
  • ساخت مستقیم قالب های شیشه گری با سرامیک
کاربرد پرینتر سه بعدی در ساخت مجسمه

طراحی و ساخت مجسمه

ساخت مجسمه و تندیس کاری است که تا قبل از ظهور پرینتر سه بعدی صرفاً از عهده یک استاد ماهر مجسمه ساز برمی آمد، فردی که باید سالهای متمادی در این شاخه هنری کار کرده بود. طبعاً با این اوصاف، قیمت ساخت یک مجسمه، مبلغ زیادی بود و زمان قابل توجهی هم برای ساخت آن صرف می شد. اما حالا به کمک پرینترهای سه بعدی کار خیلی راحت شده و می شود با طراحی تندیس موردنظر در محیط های نرم افزاری، وظیفه ساخت را به چاپگر سه بعدی سپرد تا دقیق ترین جزئیات را هم برایتان بسازد.

ساخت مجسمه سه بعدی

کاربرد مجسمه، تندیس و سردیس

حال بیایید به این سوال پاسخ دهیم که مجسمه یا تندیس در چه مواردی کاربرد دارند؟ اگر ملاک تندیس را انسان درنظر بگیریم؛ به کاربردهایی مثل یادبود، هدیه، تقدیر و یادمان می توان اشاره کرد. اگر هم تندیس های غیر انسان را درنظر بگیریم کاربردهایی مثل اسباب بازی، آموزش و تزئین مطرح می شود.
از سردیس می شود برای یادمان اشخاص مشهور یا افرادی که فوت شده اند استفاده کرد، همینطور در برنامه های تقدیر یا بزرگداشت. تندیس یک فرد می تواند هدیه ای منحصربفرد و غافلگیر کننده برای او باشد. درنهایت اینکه از تندیس می توانیم در مقام تزئین یا حتی اسباب بازی هم استفاده کنیم.

ساخت سردیس با پرینتر سه بعدی

جنس مجسمه و تندیس

جنس مجسمه می تواند از پلاستیک باشد که مستقیماً با پرینترهای FDM ساخته می شود. اما به غیر از این نوع مجسمه، مجسمه هایی از جنس گچ، بتن، رزین یا فلز هم داریم. در حالت دوم می شود قالب مجسمه را به کمک پرینتر سه بعدی ساخت و بعد آنرا با مواد اولیه مختلف، که تعدادی از آنها را نام بردیم، پر کرد.

مواد اولیه مناسب برای چاپ سه بعدی مجسمه و تندیس

در عالم چاپ سه بعدی، مواد اولیه متنوعی وجود دارد که از آنها می شود برای ساخت اشیا استفاده کرد. هرچند فیلامنت PLA رایج ترین مواد اولیه در تکنولوژی FDM هست اما بهترین متریال برای مجسمه سازی با پرینتر سه بعدی، فیلامنت ABS است. علی الخصوص اگر قرار باشد سردیس در فضای باز یا اصطلاحاً Outdor نصب شود. ABS به دلیل مقاومت حرارتی بالاترش در برابر تابش آفتاب، ماندگاری بیشتری دارد و نیز بدلیل سمباده پذیری خوبش امکان پرداخت بهتری را فراهم می کند.
البته این خواص برای زمانی مفید است که قرار باشد مجسمه را مستقیماً با تکنیک FDM بسازیم اما اگر بخواهیم مجسمه را از جنس دیگری مثل برنز بسازیم باز هم ABS بهترین گزینه برای ساخت قالبِ ریخته گری به حساب می آید.

پرینتر سه بعدی در ساخت سردیس

نرم افزار طراحی مجسمه سه بعدی

بلحاظ نرم افزاری برای ساخت یک مجسمه شما انتخاب های متعددی دارید. تقریباً با اکثر نرم افزارهای سه بعدی می شود اینکار را انجام داد ولی طبعاً بعضی از نرم افزارها برای کار مدلسازی مناسب تر هستند. نرم افزارهایی مثل Blender، ۳Dmax، Cinema4D، Maya و Sculptris . اما از بین همه این نرم افزارهای مختلف باید به نرم افزار Zbrush اشاره کرد که تقریباً با فاصله از همه بهتر است و امکانات گسترده تری برای اینکار دارد. آموزشهای این نرم افزار هم، حتی به زبان فارسی، در بازار ایران موجود است که این امر، مسیر را برای یادگیری آن هموار می کند.

نرم افزار طراحی مجسمه به صورت سه بعدی

نمونه کسب و کارهای ایرانیِ ساخت مجسمه و تندیس

خوشبختانه در ایران کسب و کارهای حرفه ای مبتنی بر ساخت مجسمه با پرینتر سه بعدی وجود دارند و شما می توانید هم در مقام یک سفارش دهنده از خدمات آنها استفاده کنید و هم در مقام کسی که قصد دارد برای خودش یک کسب و کار مشابه را راه اندازی کند از آنها ایده و الگو بگیرید. برای مثال چند تا از آنها را نام می بریم تا با آنها آشنا بشوید و البته با جستجو می توانید به موارد دیگری هم برسید.

دووب در مجتمع تجاری پالادیوم تهران با تکنولوژی دووب آلمان، مجسمه های تمام رنگی می سازد که البته نیاز به اسکن حضوری از فرد یا سوژه دارد. استارتاپ ۳۶۰ درجه هم به روشی مشابه و البته با تکنیک SLS و با اسکن به روش فتوگرامری اقدام به ساخت و ارائه مجسمه های تمام رنگی می کند.

برای تکنیک FDM می توانیم به گروه های تندیس سازی ژپتو و گالری هامن اشاره کنیم. گروه تندیس سازی ژپتو خدمات حرفه ای در زمینه ساخت سردیس ارائه می کند که کارهایش را به صورت تک رنگ تحویل می دهد. گروه هامن هم که دارای شعباتی در مشهد و تهران است، مجسمه های ساخته شده به روش FDM را به صورت رنگ آمیزی کامل برای مشتری هایش می فرستد که جلوه خاصی دارد.

حتی کسب و کارهایی مثل ژیوار تری دی وجود دارد که تصاویر دوبعدی اما برجسته را با تکنیک FDM درست می کند که بلحاظ قیمت برای مشتری صرفه بیشتری دارد.

نتیجه گیری

امیدوارم با خواندن این مطلب اطلاعات خوبی از کسب و کار ساخت مجمسه به کمک چاپگر سه بعدی بدست آورده باشید و اگر به آن علاقمند شدید با همت و پشتکار بتوانید مهارتهای کافی را در این زمینه بدست بیاورید. مهارتهایی چون شناخت انواع تکنیک های چاپ سه بعدی، متریال های مختلف ساخت مجسمه و تندیس، استفاده از روش مناسب ساخت مجسمه (مستقیم یا قالب گیری)، پرداخت درست و اصولی کار و درنهایت بازاریابی و فروش تندیس و مجسمه های ساخته شده به کمک پرینتر سه بعدی ازجمله مواردی هستند که می توانند به رونق کسب و کار شما کمک کنند.

پشتیبانی

نیاز به مشاوره دارید؟
۵۶۸۲۳۲۸۰ – ۰۲۱

line y 1

۰۹۰۱۳۳۸۶۴۵۳

اینستاگرام
واتساپ
تماس

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • محمد مهدی عدالتخواه
    1401-07-29 7:54 ق.ظ

    سلام من یک مدل میخواهم در ابعاد ۱۵ در ۷ در ۷ سانتی آیا میشود آنرا بسازید لطفاً قیمت را نیز بگوید ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up