چاپ با ABS، بایدها و نبایدها

چاپ با ABSABS یک ماده ارزان در دسترس، مناسب برای چاپ قطعاتی که نیاز به استحکام دارند، و با قابلیت تحمل دمایی بالا است. چاپ با ABS نسبت به PLA کمی فنی تر و سخت تر است، اما گاهی نیاز است که قطعه ی مورد نظرمان را با این مواد اولیه چاپ کنیم. بنابراین باید ترفندها و قلق های کار با آن را بدانیم.

ویژگی ها : ضد سایش، استحکام، مقاومت در برابر دما

 

 

بررسی اجمالی

ABS یا به عبارتی Acrylonitrile Butadiene Styrene، در دنیای چاپ سه بعدی قدمت زیادی دارد. این ماده یکی از قدیمی ترین مواد اولیه مورد استفاده در پرینترهای سه بعدی صنعتی بود. سال ها قبل تر، این پلاستیک در صنعت به عنوان یک ماده ی در دسترس و ارزان بسیار مورد استفاده بود. ABS را به عنوان یک ماده مستحکم و ضربه پذیر می شناسند. بنابراین هرجا که قطعه ی برای استفاده ی طولانی مدت و بادوام بالا نیاز باشد، ABS همیشه یکی از گزینه هاست.

از اسباب بازی های لگوی دوران کودکی، تا ساک دستی های خرید قرمز رنگ مادربزرگ ها، همه و همه از جنس ABS هستند. دمای نسبتا بالایی لازم است تا ABS به حالت نرمی یا دفورمگی در بیاید.

موقع چاپ با ABS حتماً از فضایی با تهویه ی مناسب استفاده کنید، چرا که مجاورت دائم با بو و گازهای متصاعد شده از این ماده هنگام ذوب شدن، برای سلامت شما مضّر و خطرناک است. این متریال موقع سرد شدن تمایل به جمع شدگی دارد، لذا موقع کار با آن باید المانهای دمایی محیط به خوبی کنترل شوند.

موارد مثبت

ok ارزان بودن

ok مقاومت خوب در برابر سایش

ok تولید کمتر رشته های نازک حین چاپ و در نتیجه سطح صاف تر برای قطعه

ok مقاومت خوب در برابر حرارت

موارد منفی

err پیچش زیاد

err نیاز به صفحه ی داغ یا محفظه ی گرم

err تولید بوی بد و بخار مضر حین چاپ

err قطعات بعد از چاپ کمی کوچکتر می شوند که منجر به خطای ابعادی در قطعه می شود

سخت افزار مورد نیاز

موقع چاپ با ABS مطمئن شوید که پرینتر سه بعدی شما مشخصات سخت افزاری زیر را دارا باشد:

icon bed
صفحه ی داغ
دما: ۹۵ تا ۱۱۰ درجه
صفحه ی داغ مورد نیاز است
محفظه ی بسته مورد نیاز است

icon build surface
صفحه ی ساخت
چسب کپتون – capton tape
معجون ABS
.


اکسترودر
دما ۲۲۰ تا ۲۵۰ درجه
هات اند خاص مورد نیاز نیست

icon fan
سردکنندگی
فن خنک کننده نیاز نیست
.

 چند روش برای بهینه سازی کار با ABS و رفع مشکلات

یکی از اولین مشکلات کار با فیلامنت ABS، پیچش این مواد حین کار است. موقعی که مواد ذوب شده از سر نازل خارج می شوند و در دمای محیط اتاق قرار می گیرد، کیم از دمای خود را از دست می دهند و این تغییر دما باعث می شود، که متریال کمی کوچک تر شده و خودش را جمع کنید که در نهایت به پیچش در قطعه منجر خواهد شد.

این پیچش به خصوص در لایه ی اول مشکل ساز خواهد بود. به دلیل پیجش زیاد لایه ی اول کمی خود را جمع کرده و باعث جدا شدن قطعه حین چاپ از صفحه ساخت و ناتمام ماندن پرینت خواهد شد. با تنظیم دمای هیت بد (صفحه ی داغ) بر روی ۱۱۰ درجه، می توان تا حدی از این مشکل کاست. انتقال این دما به لایه های پایینی قطعه باعث جلوگیری از دست رفتن یکبار دمای لایه های پایینی و در نتیجه کاهش پیچش در قطعه خواهد بود.

مرسوم است، که برای کاهش بیشتر پیچش قطعه، دمای اکسترودر در لایه های پایینی را ۱۰ تا ۱۵ درجه بیشتر از لایه های دیگر بگذارند تا از چسبیدن بهتر قطعه به صفحه ی ساخت مطمئن شوند.

برای کنترل بیشتر روی لایه ها، نرم افزاری اسلایسر در ورژن های جدید خود، تنظیمات در هر لایه را به صورت مستقل قرار داده اند. برای آشنایی با این تنظیمات در نرم افزار سیمپلیفای (Simplify3D) می توانید به اینجا مراجعه کنید.

در مورد قطعه های بزرگ تر با ارتفاع بیشتر برای رساندن دما به لایه های بالاتر، باید از محفظه ی گرم استفاده کنید. برای این منظور اگر دستگاه شما مجهز به محفظه ی گرم نیست، یک چارچوب برای دستگاه تهیه کنید و اطراف آن را کاملا با نایلون ضخیم بپوشانید

موقعی که قطعات بزرگ و یا قطعاتی با دیواره های نازک کوچک را چاپ می کنید، احتمالاً با مشکل جدا شدن قطعه ای کف صفحه ی ساخت مواجه می شوید. در این مورد می توانید با اضافه کردن Brim موقع اسلایس در فرایند چاپ، از پیچیدگی قطعه جلوگیری کنید. با چسباندن Brim به قطعه و زیاد کردن تعداد لایه ها، لایه ی اول به خوبی به صفحه ی چاپ متصل شده و به سختی از آن جدا خواهد شد.

با اضافه سازی Raft در تنظیمات چاپ، یک لایه ی اضافی از مواد اولیه در زیر قطعه قرار خواهد گرفت که پس از پرینت به راحتی جدا خواهد شد. اضافه شدن Raft به قطعه به دلیل اکسترود مواد اولیه چند برابری، باعث چسبندگی بیشتر قطعه به صفحه ی ساخت خواهد شد.

به دلیل انتشار بوی بد و بخارات سمی حین چاپ با ABS، برای کار با این نوع فیلامنت، حتماً باید از محیطی با تهویه هوای مناسب استفاده کنید. به این منظور می توانید یک فن تهویه مناسب در نزدیکی دستگاه قرار دهید و خروجی را به محیط آزاد بیرون منتقل کنید. در بعضی از پرینترهای سه بعدی جدید با نصب فیلتر HEPA تا حدودی از گازهای سمی کاسته شده است، اگر دستگاه شما مجهز به این ویژگی نیست می توانید با کاور کردن دستگاه و نصب یک لوله ی خروجی رو به بیرون، مقدار زیادی از این بخارات را به بیرون از محیط اتاق منتقل کنید.

 نکات اضافی

hot چسبندگی صفحه می تواند با استفاده از چسب ABS افزایش یابد. به این منظور اگر به چسب ABS دسترسی ندارید می توانید ضایعات باقیمانده فیلامنت ABS از قطعات قبلی، مثل ساپورت های جدا شده و قطعات خراب شده، را خرد کنید و در یک شیشه حاوی استون بریزید. بعد از چند روز شیشه را باز کنید و به وسیله ی یک میله، مواد ABS ژله ای شده را خوب به هم بزنید. معجون چسبنده ی ABS شما آمده است. با آغشته کردن صفحه ی ساخت به این چسب می توانید تا حد زیادی از جداشدن قطعه از صفحه ی ساخت جلوگیری کنید.

hot اگر با پرینترهای دونازل کار می کنید، می توانید از PLA به عنوان یک ساپورت جدا شونده ی خوب برای ABS استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up