پرینتر سه بعدی ایرانی بخریم یا پرینتر سه بعدی خارجی؟

هرچند اختراع اولین پرینتر سه بعدی در دنیا مربوط به دهه ۸۰ میلادی است اما حدود سه دهه طول کشید تا نسخه های رومیزی و ارزان به مرحله تجاری سازی برسند و در دسترس همگان قرار گیرند. نخستین تلاش ها برای ساخت دستگاه های پرینتر سه بعدی ایرانی به دهه هشتاد خورشیدی بازمی‌گردد و دهه ۹۰ خورشیدی شاهد ظهور شرکت و گروه‌های مختلف ایرانی در زمینه ساخت و تولید پرینترهای سه بعدی بودیم.

ورود به هنگام و مناسب شرکت‌های ایرانی در عرصه طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی که با تشکیل و تقویت زیست‌بوم (اکوسیستم) استارتاپی کشور بود، باعث شد تا صنعت چاپ سه بعدی در ایران هم از لحاظ تعداد شرکت ها و فعالان چاپ سه بعدی و هم از نظر دستیابی به فناوری های مختلف چاپ سه بعدی در جایگاه خوبی قرار گیرد به نحوی که مشتریان ایرانی صنعت چاپ سه بعدی برای خرید این دستگاه ها دچار مضیقه و تنگنا نباشند.

علی‌رغم این نکات مثبت، یعنی فراوانی و تنوع در انتخاب گزینه های ایرانی برای چاپگر سه بعدی، همواره یکی از گزینه‌های پیش روی خریدار، پرینترهای سه بعدی خارجی است. این سوال همواره ذهن مشتری ایرانی را مشغول می کند که پرینتر سه بعدی ایرانی بخریم یا پرینتر سه بعدی خارجی؟

iror01

پیش از پاسخ دادن به این سوال لازم است تا دو مفهوم را بررسی و تشریح کنیم تا بتوانیم پاسخی دقیق‌تر و عادلانه تر داشته باشیم.

۱) چاپگرهای سه بعدی دارای فناوری های مختلفی هستند
 یعنی به روش های مختلفی می توان عملیات چاپ سه بعدی را انجام داد. عمده تفاوت این فناوری‌ها در نوع ماده اولیه مورد استفاده دستگاه است؛ از پلاستیک گرفته تا رزین و پودر فلز و سرامیک. طبعاً تغییر نوع مواد اولیه ضمن تغییر در تکنیک استفاده شده برای ساخت قطعه، موجب تفاوت در اعداد و ارقام مربوط به قیمت دستگاه و مواد اولیه و نیز دقت آن می‌شود. لذا ابتدا باید مشخص کنیم که برای چه کاربرد و چه تکنولوژی چاپ سه بعدی قصد خرید دستگاه داریم.

۲) منظور از خارج کدام کشور است؟
وقتی می گوییم پرینتر سه بعدی خارجی، لازم است تا مشخص کنیم منظورمان کدام کشور یا کشورهاست؟ چین یا ژاپن؟ آلمان یا آمریکا؟ به صورت ناخودآگاه و ضمنی، محصول شرکت های ایرانی اغلب با بهترین دستگاه های برندهای جهانی سنجیده می‌شود که در این سنجش باید همه عوامل در نظر گرفته شود و این طور نباشد که اصطلاحاً کیفیت ژاپن و همزمان قیمت چین را از دستگاه ایرانی بخواهیم!

پس از مشخص نمودن این دو موضوع در مقام مقایسه دستگاه ایرانی و خارجی و سپس انتخاب بین آنها سه شاخص می‌بایست در نظر گرفته شود.

۱) قیمت

به غیر از بعضی دستگاه های چینی با تکنولوژی اف دی ام، امکان مقایسه هیچ دستگاه خارجی با دستگاه های ایرانی از نظر قیمت وجود ندارد. به عنوان یک مقایسه؛ برای دستگاه پرینتر سه بعدی fdm رومیزی با امکانات مشابه، نمونه ایرانی قیمت کمتر از ۲۰ میلیون دارد، دستگاه چینی حدود ۲۰ میلیون تومان، دستگاه مشابه هلندی ۶ هزار یورو و دستگاه مشابه آمریکایی پنج هزار دلار می باشد. فراموش نشود که در بررسی قیمت دستگاه های خارجی می بایست هزینه های حمل و نقل و نیز عوارض گمرکی هم محاسبه شود (اغلب بین سی تا ۱۰۰ درصد هزینه اولیه دستگاه را شامل می شود).

۲) کیفیت

هرچند کیفیت امری نسبی است و باید مشخص شود معیارهای سنجش کیفیت کدام است اما به صورت کلی، کیفیت دستگاه های پرینت سه بعدی ایرانی در مقایسه با دستگاههای پرینت سه بعدی خارجی باکیفیت، از نمره قابل قبولی برخوردار هستند.

۳) خدمات پس از فروش

پرینتر سه بعدی مثل هر دستگاه دیگری بی نیاز از خدمات پس از فروش نیست. در این شاخص، دستگاههای خارجی دارای هیچ گونه نمایندگی و در نتیجه خدمات پس از فروش نمی باشند اما دستگاه های ایرانی توسط شرکت های سازنده شان پشتیبانی فنی شده و علاوه بر داشتن گارانتی (حداقل یک ساله) از خدمات پس از فروش نیز برخوردار هستند.

نتیجه گیری

برای انتخاب بین خرید پرینتر سه بعدی ایرانی یا خرید پرینتر سه بعدی خارجی لازم است تا دو موضوع نوع تکنولوژی و کشور خارجی را مشخص کنیم. همچنین علاوه بر اینها سه شاخص قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش باید مورد بررسی قرار گیرد.

به دلیل زمان ورود مناسب شرکت های ایرانی و تسلط فنی خوب آنها در اغلب فناوری های اصلی چاپ سه بعدی می توان گزینه های خوبی برای خرید پیدا کرد. به غیر از برخی تکنولوژی‌های (عمدتاً خاص) چاپ سه بعدی و برخی مدل های دستگاه های چینی از نظر شاخص قیمت، عموماً گزینه خرید دستگاه پرینتر سه بعدی ایرانی ارجحیت دارد.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • چ عجب یه سایت مثل آدم اومد گفت مقایسه کنید بخرید نیومد بگه محصول ما از کل جهان بهتره ، بهترین نقدو برسی بود ک دیدم ، اینجوری آدم راضی تر هم هست داخلی بخره تا اینکه ب دروغ طرف بخره از محصول داخل بدش بیاد خیلی عاقلانه سایت نوشته شده

    پاسخ
    • قطعاً نظر مجموعه ما هم همین هست. در دنیای امروز همه ی اطلاعات به راحتی در دسترس همه هست و عدم صداقت در فروش ، پایدار نخواهد بود. به جای اغراق و دروغ موقع فروش محصول بهتر هست که شرکت ها محصول با کیفیت بیشتر و خدمات بهتر ارائه بدن. مشتری ها به مرور زیاد خواهند شد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up