سوالات رایج
سوالاتی که اکثر کاربران پیرامون پرینترهای سه بعدی می پرسند 

پرینتر یا چاپگر سه بعدی دستگاهی ست که بوسیله آن می توان از فایلهای سه بعدی کامپیوتری، نمونه های سه بعدی واقعی ساخت.

پرینترهای سه بعدی در انواع مختلف (پودری، لیزری و ذوب کننده) و در سایزها و دقت های مختلف موجود می باشند. چاپگرهای سه بعدی رومیزی اغلب با ذوب پلاستیک کار می کنند اما چاپگرهای سه بعدی صنعتی با استفاده از فلزات، رزین های مایع، خمیر سرامیک و حتی مواد خوراکی کار می کنند. پرینترهای سه بعدی جهت نمونه سازی سریع و ساخت نمونه های اولیه قبل از ساخت قالب اصلی، مفید هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب “پرینت سه بعدی چیست”  را مطالعه کنید.

پرینترهای سه بعدی بیشتر در نمونه سازی اولیه و قبل از قالب سازی نهایی کاربرد دارند.

نیاز به قالب و نمونه اولیه در بسیاری از مشاغل و صنایع وجود دارد. مشکل قالب سازی (به روش سنتی) این است که نیازمند هزینه و زمان زیادی می باشد. همچنین پس از تولید قالب اولیه، اغلب لازم است تا عملیات اصلاح و یا ساخت قالب جدید انجام شود. از این رو روند رسیدن به قالب نهایی، عملیاتی زمان بر و مستلزم صرف هزینه زیاد می باشد. این امر به حدی است که در برخی از مشاغل مقرون به صرفه نبوده و به خاطر مشکل قالب نمی توان کار را به سرانجام رساند.

با استفاده از پرینترهای سه بعدی می توان نمونه اولیه محصول موردنظر را با سرعتی بیشتر و هزینه ای به مراتب کمتر ساخت و در صورت نیاز، نسبت به اصلاح، تغییر و ساخت مجدد آن اقدام کرد. با این روش، قالب سازی تنها برای طرح نهایی شده انجام می شود و در زمان و هزینه به نحو چشمگیری صرفه جویی خواهد شد.

با این توضیح؛ پرینتر سه بعدی را می توان در طیف وسیعی از مشاغل مانند قطعه سازی، ماکت سازی، ساخت مجسمه و تندیس، ساخت بدنه، تولید پروتزهای پزشکی، روباتیک و غیره استفاده نمود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه “کاربردهای پرینتر سه بعدی” مراجعه کنید.

پرینترهای سه بعدی، مواد اولیه گوناگون (برحسب تکنولوژی فرق می کند) را بصورت لایه به لایه بر روی یکدیگر چیده و متصل می کنند. در این روش لازم است تا فایل سه بعدی طرح موردنظر، قبل از ارسال به دستگاه و توسط نرم افزارهای واسط، پردازش شده و به فایلهای لایه لایه تبدیل شود. این عملیات نیازمند مهارت و دانش پیچیده ای نیست.

مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی FDM به صورت رشته رولهایی از جنس پلاستیک است که به آن فیلامنت (Filament) گفته می شود. فیلامنت برحسب قطر آن در دو سایز ۱٫۷۵ و ۳ میلی متر استفاده می شود. این فیلامنت ها در جنس های مختلفی در بازار موجود است که شایع ترین آنها در دو نوع ABS و PLA می باشند. انواع دیگر بصورت پلاستیک های منعطف، شفاف، طرح چوب، براق و غیره می باشند. شایان ذکر است که دائماً مواد اولیه جدیدی برای استفاده در پرینترهای سه بعدی ساخته می شوند.

پرینترهای سه بعدی سی زان با تمامی مواد اولیه موجود می توانند کار کنند و از این نظر محدودیتی ندارند.

در تکنولوژی DLP یا SLA از رزین های مایع (حساس به نور) استفاده می شود. نوع و خواص فیزیکی و شیمیایی رزین ها بسیار متنوع است و براساس نوع و کاربرد قطعه نهایی، بازه گسترده ای از رزین موجود است. از رزین های صنعتی بسیار محکم که مخصوص ساخت قطعات مقاوم و دقیق هستند تا رزین های مخصوص ریخته گری (Castable) که در مجاورت گرما تصعید می شوند. حتی رزین های مقاوم در برابر شعله و سایش هم وجود دارند.

قطعات ساخته شده با پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM از جنس پلاستیک بوده و لذا استحکام خوبی دارند. قطعات ساخته شده با این تکنولوژی می تواند شبیه به پلاستیک فشرده باشد.

در تکنولوژی های مبتنی بر رزین (DLP یا SLA) براساس نوع رزین مصرف شده می توانیم قطعات بسیار محکم (حتی محکمتر از FDM) و یا بسیار شکننده (مخصوص ریخته گری دقیق مثلا ساخت طلا و جواهر) داشته باشیم.

برای طراحی سه بعدی می توانید تقریباً از همه نرم افزارهای سه بعدی (Solidworks – Autocad – Catia – Maya – ۳ds max و …) استفاده کنید. کافیست پس از طراحی مدل مورد نظرتان، در نرم افزار سه بعدی، خروجی stl. بگیرید. در صورتیکه نرم افزار شما خروجی با این فرمت را پشتیبانی نمی کند می توانید از سرویسهای مبدل آنلاین موجود در اینترنت بهره بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

در پرینترهای سه بعدی سی زان؛ برحسب مدل می توان به ابعاد چاپ متفاوتی دست پیدا کرد. ابعاد حداکثری چاپ به صورت یکپارچه ۱۳۰*۵۰*۵۰ سانتی متر است (در مدل سی زان پنج پرو پلاس) که البته یکی از بزرگترین ابعاد چاپ سه بعدی موجود در بازار ایران است. ولی به دلیل اینکه قطعات ساخته شده در پرینترهای سه بعدی جهت مدلسازی و prototyping استفاده می شوند، برای نمونه های بزرگ می توان طرح مورد نظر را به چند قسمت تبدیل، و پس از پرینت تک تک قطعات، آنها را با چسب به هم متصل نمود. به اینصورت شما می توانید هر ابعادی را توسط پرینتر سه بعدی بسازید.

فراموش نکنید که پرینترهای سه بعدی FDM بواسطه آنکه اغلب برای مدلسازی استفاده می شوند، اصطلاحاً از نوع Desktop می باشند و به همین دلیل دارای ابعادی در محدوده ذکر شده هستند تا فضای زیادی را اشغال نکنند. البته محدودیت های مواد اولیه این دستگاهها نیز باعث می شود افزایش ابعاد دستگاه موجب زیاد شدن زمان چاپ و غیر منطقی شدن آن گردد.

کافیست تا طرح تان را در نرم افزار سه بعدی به چند قسمت تبدیل کرده و فایلهای آنرا به صورت مجزا پرینت کنید. سپس قطعات را با استفاده از چسب به یکدیگر متصل کنید.

بله. قطعات چاپ سه بعدی شده توسط مواد اولیه مورد استفاده پرینترهای FDM قابلیت پرداخت، سمباده کاری و رنگ کاری دارند. به این معنی که می توان پس از انجام عملیات چاپ سه بعدی و آماده شدن قطعه، سطح آنرا سمباده کاری نمود یا جاهای مورد نظر را سوراخکاری و حتی قسمت های مختلف آنرا رنگ آمیزی کرد.

پرینترهای سه بعدی براساس تکنولوژی کاری شان دارای انواع مختلفی هستند؛ FDM ، SLS ، DLP ، SLA از جمله پرینترهای مختلف موجود در بازار هستند که قیمت، مواد اولیه و کاربردشان با یکدیگر متفاوت است.

– پرینترهای FDM از ترموپلاستیک ها و به روش ذوبی استفاده می کنند و از لحاظ قیمت در رده ارزانترین ها هستند. دقت این دستگاهها از دیگر انواع کمتر بوده و استحکام قطعات تولیدی آنها زیاد است. همچنین مواد اولیه آنها بلحاظ قیمت، هزینه کمتری دارد.

– پرینترهای SLA و DLP به ترتیب با استفاده از لیزر و ویدئو پرژکتور می توانند رزین مایع را به شکل دلخواه درآورند. استحکام قطعات تولیدی برحسب رزین استفاده شده متفاوت است و دقت بالایی داشته و برای کارهای ظریف (مانند طلاسازی و دندانپزشکی) مناسب هستند. قیمت این دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد.

– پرینترهای SLS می توانند با کمک لیزر، مواد پودری شکل را به اشکال موردنظر تبدیل کنند. دقت و نیز قیمت این نوع از دستگاهها در بالاترین رده قرار دارد و برای کارهای صنعتی مناسب است.

شایان ذکر است که در حال حاضر پرینترهای سه بعدی سی زان از نوع FDM و DLP هستند. البته دو تکنیک دیگر نیز در سبد محصولی ما قرار دارد که بعنوان زیرمحموعه ای از روش اکستروژن به شمار می رود (FDM ها هم جزو این دسته قرار دارند). روش PDM که برای مواد خمیری شکل (مانند گِل سفال و سرامیک) استفاده می شود و روش بایوپرینتینگ (Bio Printing) که دارای کاربرد در رشته مهندسی بافت می باشد.

شرکت سی زان پردازش کویر بعنوان طراح و سازنده پرینترهای سه بعدی سی زان بلحاظ فنی امکان ساخت دستگاههای با ابعاد بزرگتر را دارد. کما اینکه با ارائه چند مدل مختلف از این دستگاهها سعی در تامین نیازهای رایج در بازار نموده است. اما محدودیت های فنی مربوط به مواد اولیه پرینترهای سه بعدی FDM موجب می شود که افزایش ابعاد کاری دستگاه، باعث بالا رفتن زمان چاپ قطعه شده و از این رو در عمل نتوان به میزان دلخواه از آن استفاده کرد. با این اوصاف در صورتیکه تمایل داشته باشید می توانید با ما تماس بگیرید تا درخصوص طراحی دستگاههای با ابعاد سفارشی مذاکره کنیم.

۱- پرینترهای سه بعدی سی زان توسط شرکت سی زان پردازش کویر طراحی و تولید می شوند. این شرکت موفق به دریافت گواهینامه دانش بنیان برای محصولات خود شده که نشان دهنده تسلط و تخصص شرکت در این زمینه است. این در حالیست که اغلب مجموعه ها و افراد عرضه کننده این دستگاهها صرفاً یک وارد کننده یا اسمبلر هستند و دارای تخصص لازم در این امر نیستند. به یاد داشته باشید که یک تولید کننده، دانش بالاتری در مقایسه با یک فروشنده دارد.

۲- این دستگاهها در مقایسه با نمونه های موجود در بازار (که اغلب ساخت کشور چین است) دارای کیفیت بالای قطعات و ساخت می باشند که همین امر موجب کیفیت بالاتر خروجی دستگاه می شود. ساعات بالای کارکرد مداوم دستگاههای ما شاهدی بر این مدعاست.

۳- بهترین دستگاه بلحاظ فنی، در صورتیکه دارای خدمات و پشتیبانی مناسب نباشد، همواره می تواند موجب دردسر برای خریدار باشد. ما مجموعه کاملی از خدمات پشتیبانی را برای خریداران خود فراهم می کنیم. این خدمات باعث می شود تا هزینه های صرف شده توسط خریداران حفظ شود و بدون دغدغه بتوانند از دستگاه خود استفاده کنند. (ما هر ماه تماسهایی برای درخواست تعمیر دستگاههای چینی و حتی آمریکایی! داریم).

۴- مواد اولیه دستگاههای پرینتر سه بعدی در بازار ایران به حد زیاد وجود ندارند و وارداتی هستند. اما شرکت سی زان پردازش کویر با کمک یکی از مراکز تحقیقاتی کشور موفق به تولید نخستین فیلامنت های ABS و نیز PLA ایرانی گردیده و لذا از این لحاظ می تواند با اطمینان خاطر نسبت به تامین مواد برای مشتریان خود اقدام نماید.

۵- پرینترهای سه بعدی سی زان در مراکز معتبر دانشگاهی و پژوهشی کشور عزیزمان به کار گرفته شده اند که این امر نشان دهنده کیفیت بالای آن می باشد.

۶- ما یک شرکت تولید کننده ایرانی هستیم و شما با خرید دستگاههای ما، باعث توسعه صنعت و دانش پرینت سه بعدی در ایران می شوید.

شرکت سی زان پردازش کویر، خدمات پشتیبانی پرینترهای سه بعدی سی زان را از همان لحظه فروش آغاز می کند.

۱- آموزش اولیه: بر روی دستگاههای پرینتر سه بعدی سی زان یک لوح فشرده حاوی ویدئوهای آموزشی به زبان فارسی ارائه می شود که حاوی تمامی نکات لازم برای کار با دستگاههاست. این ویدئوهای باکیفیت توسط کارشناسان فنی ما تهیه شده و حاصل تجربیات و تعامل ما با مشتریان است.

۲- پشتیبانی تلفنی: هرچند کار با این دستگاهها آسان است اما تا رسیدن به مهارت لازم برای گرفتن خروجی مناسب از دستگاه، مدت زمانی طول می کشد که در این مدت، کارشناسان بخش فروش و پشتیبانی ما پاسخگوی سوالات خریداران هستند.

۳- مرکز آموزش: این بخش از سایت مخصوص خریداران پرینترهای سه بعدی سی زان می باشد. در این مرکز آموزش؛ مقالات و آموزشهای فراوانی درج شده که روز به روز نیز بر تعداد آن افزوده می شود.

۴- ارائه مستمر بروزرسانی های نرم افزاری دستگاهها (فریم ور): بخش نرم افزاری دستگاههای پرینتر سه بعدی سی زان دائماً توسط کارشناسان بخش فنی مورد بازنگری قرار گرفته و بروزرسانی های آن در اختیار خریداران قرار می گیرد.

۵- تامین قطعات و مواد اولیه: خریداران پرینترهای سه بعدی سی زان هیچگونه دغدغه ای برای قطعات و فیلامنت های مواد اولیه نخواهند داشت و تامین این مواد جزو تعهدات شرکت سی زان پردازش کویر می باشد. شایان ذکر است که نخستین فیلامنت های ABS و PLA ایرانی توسط شرکت ما تولید شده و به همین دلیل می توانیم در زمینه تامین آن تضمین بدهیم. همچنین قیمت این مواد برای مشتریان ما مناسب تر از قیمت های موجود در بازار است.

۶- گارانتی یکساله: ما بدلیل اطمینان از کیفیت قطعات و کارکرد دستگاهایمان آنرا به مدت یکسال برای خریداران گارانتی می کنیم و طی این مدت در صورت بروز هرگونه مشکل، آنرا با هزینه خودمان تعمیر یا تعویض می کنیم.

۷- دوره های آموزشی: ما با ارائه دوره های آموزشی به خریداران مان، مهارتهای آنها را، برای کار با قابلیت های جدید دستگاهها و نیز نرم افزارهای وابسته، افزایش می دهیم.

کسب گواهینامه دانش بنیان برای محصولات شرکت سی زان پردازش کویر پس از بررسی و بازدیدهای فنی و توسط مراجع ذیصلاح صورت گرفته که این امر قابل استعلام از کارگروه ارزیابی و تشخصی صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا می باشد (از اینجا). همچنین شرکت سی زان پردازش کویر آمادگی دارد تا با هماهنگی قبلی، امکان بازدید خریداران واقعی از خط تولید و بخشهای فنی خود را فراهم نماید.

دستگاههای پرینتر سه بعدی سی زان دستگاههایی کم استهلاک، کم صدا، با ابعاد مناسب رومیزی، مصرف کم برق و نیز مصرف کم مواد اولیه (البته بسته به نوع کار شما فرق می کند) و بدون کثیف کاری محیط است. این ویژگی های باعث می شود که از این دستگاه حتی در فضای اتاق هم بتوان استفاده کرد. خرابی دستگاه بیشتر در قطعات مکانیکی و برخی قسمتهای الکترونیکی است. البته ما ضمن بالا بردن کیفیت قطعات مورد استفاده در تولید دستگاه، سعی کرده ایم تا طراحی آنرا به نحوی انجام دهیم که امکان تعویض قطعه معیوب توسط خود خریدار هم میسر باشد که در این مسیر کارشناسان بخش فنی ما یاری دهنده خریداران محترم هستند. تجربه نشان می دهد که پس از طی دوره زمانی اولیه (ماه اول) تماس برای پشتیبانی به حد چشمگیری کاهش می یابد.

در نهایت ضمانت یکساله بدون قید و شرط ما از تولیدات مان، موجب آسودگی خاطر خریداران است.

بله. خریدارانی که مایلند قبل از خرید دستگاه، خروجی قطعه چاپ شده آنرا بررسی کنند، همچنین افرادی که بجای خرید دستگاه می خواهند از خدمات آن بهره مند شوند، می توانند با مراجعه به سایت www.3dprintstore.ir نسبت به ارسال فایلهای خود اقدام نمایند تا توسط دستگاههای ما چاپ و برایشان ارسال شود.

امکان سفارش قطعه رایگان آزمایشی برای مشاهده کیفیت خروجی دستگاه نیز در این آدرس فراهم شده است.

پرینترهای سه بعدی FDM امکان چاپ همزمان قطعات با رنگهای مختلف را دارند اما این تعداد محدود است. دستگاههای مختلف عموماً تک نازل یا دو نازل هستند (یک شرکت خارجی هم دستگاه با چند نازل ارائه کرده است). ذکر چند نکته در این رابطه مفید است:

۱- فیلامنت های مواد اولیه پرینترهای سه بعدی FDM دارای تنوع رنگی بالا هستند.

۲- قطعات این دستگاهها رنگ پذیر بوده و می توان آنها را به رنگ و طرح دلخواه رنگ آمیزی نمود.

۳- وجود نازل دوم در این دستگاهها در اغلب اوقات می تواند باعث مشکل شود و چاپ قطعه را، بدلیل تنظیم نبودن سطح میزکار و برخورد نازل دوم، با مشکل روبرو سازد. به همین خاطر اغلب خریداران دستگاههای دو نازل، پس از مدتی، نسبت به باز کردن یکی از نازل ها اقدام می کنند!

۴- امکان نگه داشتن Pause در دستگاههای ما (حین کار) وجود دارد و لذا می توان دستگاه را متوقف و فیلامنت را عوض کرد و سپس با رنگی دیگر کار را ادامه داد.

۵- دستگاه های ما در دو نوع تک نازل و دو نازل ارائه می شود اما توصیه ما به اغلب خریداران این است که دستگاه تک نازل خریداری کنند.

۶- مشکل دستگاههای دو نازل باعث شده تا اغلب شرکت ها در مدلهای جدید خود صرفاً دستگاههای تک نازل ارائه کنند.

دقت چاپ در دستگاهها پرینت سه بعدی با میزان ارتفاع لایه های قابل چاپ سنجیده می شود (در راستای محور z). پرینترهای سه بعدی سی زان قادرند لایه هایی از ارتفاع ۰٫۱ میلیمتر (صد میکرون) تا ۰٫۴ میلمتر (چهارصد میکرون) را چاپ کنند.

keyboard_arrow_up