تجربه ثابت کرده است که درک شهودی و ملموس در آموزش، اثر فراوانی دارد و موجب افزایش بازدهی آن می شود. درنظر بگیرید که یک نقشه یا ماکت در فرایند آموزشِ مفاهیم مربوط به علم جغرافیا چه اثری دارد. درحقیقیت بوسیله ابزارهای به اصطلاح کمک آموزشی می توان جزئیات مربوط به مفاهیم آموزش را به طرز دقیق تری به کاراموزان و دانش آموزان منتقل نمود.

ساخت نمونه برای اشیاء مختلف و نیز مفاهیم آموزشی به نحوی که برای افراد تحت آموزش مفید باشد نیازمند استفاده از منابع مالی و صرف زمان قابل توجه است. اما بدلیل قابلیتهای پرینتر سه بعدی در زمینه ساخت نمونه اولیه از مدلهای رایانه ای، می توان این به روند ساخت وسایل کمک آموزشی شتاب زیادی بخشید. معلمان و اساتید می توانند با کمک دستگاههای پرینتر سه بعدی نسبت به طراحی و ساخت وسایل کمک آموزشی مدنظرشان اقدام نموده و با این روش، مفاهیم آموزشی را به نحو عمیق تر و موثرتر به دانش آموزان و دانشجویان منتقل کنند.

بعنوان مثال؛ دانشجویان رشته پزشکی می توانند با بررسی نمونه های مختلف از اندام های بدن و مولاژهای مرتبط، درک بهتری از کارکرد اندام های بدن انسان بدست بیاورند. با کمک پرینتر سه بعدی، ساخت نمونه هایی از اندام های بدن، با همان شکل و سایز نمونه اصلی، امری آسان و سریع خواهد بود.

همچنین دانشجویان رشته مکانیک را درنظر بگیرید که بتوانند با بررسی مدل موتور یک هواپیمای جت نسبت به بررسی اجزای مختلف موتور و نحوه کارکردشان، اطلاعات دقیقی از نحوه کار آن بدست آورند. کاملاً مشخص است که دسترسی به یک نمونه ساخته شده توسط پرینتر سه بعدی از موتور جت در مقایسه با یک موتور جت واقعی، بلحاظ هزینه و امکان پذیری امری غیر قابل مقایسه است.

با کمک پرینتر سه بعدی حتی می توان دانشجویان را در روند ساخت یک نمونه مدل شده، سهیم نمود و با این کار تاثیر آموزش را به میزان بیشتری ارتقاء بخشید.

امروزه مراکز آموزشی در کشورهای پیشرفته از سطح مدارس گرفته تا دانشگاهها، با مجهز شدن به پرینترهای سه بعدی سعی می کنند تا استانداردهای آموزشی خود را ارتقاء بخشند. امری که امیدواریم تا در کشور عزیز ما نیز اتفاق افتد و در این زمینه پرینترهای سه بعدی سی زان، با کیفیت و امکانات مناسب، می توانند نقش ویژه ای را برعهده گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up