نکاتی که به هنگام خرید پرینتر سه بعدی FDM باید به آنها توجه کرد!

پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی FDM از سال ۲۰۱۰ با رشد بسیار چشمگیر تجاری شده و با ورود برندهای مختلفی مثل: Makerbot , Ultimaker , Cubify , up و … توسعه این تکنولوژی سرعت بیشتری گرفت. به دلیل پتانسیل این نوع از چاپگرهای سه بعدی برای استفاده های خانگی و غیرصنعتی، مدل های رومیزی این رده از پرینترهای سه بعدی با قیمت های بسیار کمتر نسبت به قبل در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت و انتخاب و خرید پرینتر سه بعدی مورد نظر را برای آنها مشکل کرده است.

ورود کمپانی های مثل: Autodesk , Adobe , Microsoft به این حوزه و ارائه ی نرم افزارهای مربوط به آن، بر همه گیر شدن این نوع از پرینترها افزود تا جایی که کمپانی های دیگر، از نقاط مختلف، وارد این کسب و کار شده و پرینتر های سه بعدی خود را وارد بازار کردند.
تعداد برندهای مختلف چاپگر سه بعدی، انتخاب یک دستگاه مناسب و کارآمد را مقداری دشوار می کند، در ادامه سعی می کنیم نکات مهمی که هنگام خرید پرینتر های سه بعدی FDM به آنها باید توجه کرد بپردازیم:

پرینترهای سه بعدی چه نوع مواد اولیه ای را پشتیبانی می کند؟

اکثر پرینترهای سه بعدی رومیزی با تکنولوژی FDM مواد اولیه اصلی را پشتیبانی می کنند. ولی بعضی از آنها در پشتیبانی از مواد اولیه محدودیت هایی دارند.
برای مثال سری جدید پرینترهای سه بعدی شرکت Makarbot از بخوبی ABS پشتیبانی نمی کنند و شاید اگر بعد از اتمام روند چاپ سه بعدی، نیاز به پرداخت کاری دقیق داشته باشید، این مدل از چاپگرهای سه بعدی مناسب کار شما نباشد! چرا که برای قطعات ساخته شده با مواد اولیه از جنس PLA ، انجام سمباده کاری و پرداخت سخت تر است. و یا اگر شما دنبال چاپ سه بعدی قطعاتی از جنس PVC هستید پرینتر های سه بعدی با برند Ultimaker نمی توانند بخوبی نیازهای شما را برطرف کنند چرا که به دلیل طراحی خاص اکسترودر extruder استفاده شده در آنها، این جنس از مواد اولیه (Filament) را پشتیبانی نمی کنند.

آیا برای کارتان نیاز به چاپ سه بعدی قطعه با بیش از یک رنگ دارید؟

بعضی از برندهای پرینتر های سه بعدی می توانند قطعه مورد نظر را با دو یا بعضاً سه رنگ چاپ کنند.

اکثر کاربران به دلیل این که از قطعات چاپ شده جهت مصارف صنعتی استفاده می کنند به بیش از یک رنگ  نیاز ندارند ولی کاربرانی که از پرینترهای سه بعدی برای ماکت سازی و یا کار های هنری استفاده می کنند معمولاً استفاده از دو رنگ در ماکت یا طرح خود را کارگشا می بینند. (اگر چه قطعه های تک رنگ نیز پس از اتمام عملیات چاپ به راحتی قابلیت رنگ کاری دارند.)

از کاربرد های دیگر چاپ سه بعدی دو نازل (دو رنگ) ؛ استفاده یکی از نازل ها جهت ساپورت گذاری های خیلی خاص با مواد حل شونده PVA است. شایان ذکر است که پرینترهای سه بعدی تک نازل (تک رنگ) نیز به راحتی عملیات ساپورت گذاری (Support) را انجام می دهند.

نوع و کیفیت قطعات استفاده شده در ساخت پرینتر سه بعدی چگونه است؟

با ورود انواع کمپانی ها و شرکت ها، به عرصه ی ساخت پرینترهای سه بعدی، تنوع مدل های ساخته شده و بالتبع قطعات استفاده شده در آنها بسیار زیاد است. به خصوص با ورود سازندگان چینی به این حوزه، اهمیت این موضوع دو چندان می شود.
به هنگام خرید پرینترهای سه بعدی حتماً به نوع و کیفیت قطعات استفاده شده در ساخت دستگاه از قبیل نازل (Nozzle)، موتورها، اکسترودر (extruder) و … توجه جدی داشته باشید.

مواظب پرینترهای سه بعدی کارتریجی باشید!

بعضی از مدل های چاپگرهای سه بعدی (۳dprinter) برای مدلسازی تنها از کارتریج های مواد اولیه خود شرکت سازنده ی دستگاه استفاده می کنند. به این معنی که پس از تمام شدن کارتریج مواد اولیه، شما حتماً باید از کارتریج های شرکت سازنده دستگاه استفاده کنید! حتماً می دانید که این محدودیت بسیار خطرناکی است! چرا که اگر کارتریج های مواد اولیه شرکت سازنده به هر دلیل وارد کشور نشده و نتوانید برای دستگاه تان آنها را تهیه کنید، پرینتر سه بعدی شما عملاً بلااستفاده خواهد ماند! از این دست پرینترهای سه بعدی می توان به مدل های Cubify و xyz davinchi اشاره کرد.

شایان ذکر است که بعضی از شرکتها با پایین آوردن قیمت پرینترسه بعدی خود و اعمال این محدودیت (کارتریج خاص خود شرکت) سعی می کنند تا کسب سود خود را بر فروش بیشتر مواد اولیه متمرکز کنند.

گارانتی، پشتیبانی فنی و بخصوص آموزش را فراموش نکنید!

به دلیل تازه بودن این تکنولوژی و تنوع نسبتاً بالای برندهای مختلف، حتماً دقت کنید که دستگاهی با گارانتی و خدمات پس از فروش تهیه کنید. چرا که به دلیل نبود تعمیرکار کافی و قطعات یدکی، خرید یک پرینتر سه بعدی خارجی و بدون گارانتی معتبر می تواند در صورت خرابی دستگاه، شما را به دردسر بیندازد!
به دلیل قلق ها و تکنیک های خاص مورد نیاز برای کار با چاپگرهای سه بعدی، کار با آنها حتماً نیاز به آموزش و تجربه ی کافی دارد!

با این اوصاف، بهتر است پرینتر سه بعدی خود را از برندهای داخلی و معتبر تهیه کنید. از برندهای داخلی می توان به “پرینتر سه بعدی سی زان” ، “پرینتر سه بعدی افلاک” و “پرینتر سه بعدی توان تکنیک” اشاره کرد.

منبع: مرجع پرینتر سه بعدی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up