نحوه نگهداری و ذخیره سازی فیلامنت پرینتر ۳ بعدی

مقالات آموزشی

نحوه نگهداری و ذخیره سازی فیلامنت پرینتر ۳ بعدی

آیا می دانستید که علت ناموفق بودن بخشی از چاپ های سه بعدی شما رطوبت موجود در فیلامنت است؟ این رطوبت بسیار اندک بوده و به چشم نمی آید بنابراین شاید شما علت را تنظیمات نادرست چاپگر یا طراحی اشتباه طرح چاپ بدانید اما در واقع علت اصلی رطوبت فیلامنت است.

پرینت سه بعدی خراببعضی افراد سعی در حل این مشکل با ایجاد راه حلی برای نگهداری فیلامنت سه بعدی دارند مانند خشک کن فیلامنت یا ظروف فیلامنت خاص. مشکل این راه حل ها بزرگی و مصرف انرژی بالا و یا پیشرفت آهسته و زمانبر آنهاست و از هزینه قابل ملاحظه آنها نیز نمی توان چشم پوشی کرد.

خوب ما راه حلی برای شما داریم: یک راه بسیار ساده و ارزان برای نگهداری فیلامنت شما بدون هیچ مشکلی استفاده از جاذب های رطوبتی است که به طور نامحدود قابلیت استفاده دارند به همین دلیل در این روش فیلامنت های شما کاملاً خشک می ماند و نیاز به جستجو برای یافتن فیلامنت مناسب نیست.

اگر شما رول فیلامنت را بی استفاده و بدون محافظت به مدت طولانی در کنار چاپگر رها کنید بعد از مدتی در طول چاپ مشکلاتی که ناشی از رطوبت است را خواهید دید. فیلامنت یک خاصیت ذاتی به نام هیدروکسی دارد که باعث جذب ملکولهای آب از محیط اطراف می شود.

  • نایلون اگر ۱۸ ساعت در معرض هوای محیط قرار گیرد با آب اشباع می شود یعنی حداکثر ظرفیت آن با ملکولهای آب جذب می شود، این وضعیت حتی با اختصاص فیلامنت PVA که برای ساپورت گذاری استفاده می شود و به سادگی در آب حل می گردد نیز بدتر می شود.
  • PVA به شدت هیدروکرومیک است و باید در جعبه محکم یا ظرف مخصوص نگهداری شود در غیر اینصورت آب زیادی از هوا جذب کرده که خروجی آن بی فایده است. نه تنها نایلون یا PVA بلکه PLA وABS نیز آب را از هوا جذب می کنند حتی اگر در کمترین میزان ممکن باشد.

اثرات جذب آب ممکن است به یک یا چند شکل زیر منجر شود:

fillaافزایش تردی – افزایش قطر – فیلامنت حبابدار یا بخار اشباع شده تا پایان نهایی – ریزش فیلامنت و شکستن فیلامنت و غیره که همه منجر به افزایش عوارض در طول چاپ خواهد بود. شما این فاکتور را باید در نظر بگیرید که فیلامنتی که آب جذب می کند به دمای بالاتری برای اکسترود صحیح از دستگاه نیاز دارد.

سطح شدت این مشکلات شدیداً به نوع فیلامنت بستگی دارد. به عنوان مثال PET تقریباً تحت تاثیر رطوبت هوا نیست در حالی که نایلون خیلی سریع اشباع می شود و اگر به درستی نگهداری نشود امکان دارد باعث ایجاد مشکلات چاپ مانند ایجاد حباب شود.

بعضی از سازندگان قصد ساخت ظروف نگهداری و خشک کن فیلامنت مانند مخزن فیلامنت خشک یا نگهدارنده چند منظوره فیلامنت خشک و یا راه حلی برای چاپ با PVA محلول در آب را دارند.

نگران نباشید ما یک راه حل بسیار ساده و در عین حال موثر و ارزان ارائه می دهیم.

از کیسه خلاء استفاده کنید. توجه کنید فقط از کیسه هایی که شیر خلاء دارند و امکان خارج کردن هوا با جاروبرقی از آن وجود دارد را تهیه کنید. کیسه های خلاء برای نگهداری لباس ها و کتانی ها و از این قبیل موارد در یک محل روش کارآمدی هستند و در برابر آب، بوها، کپک، گرد و غبار و آفات از لوازم محافظت می کنند.

دقت کنید که شما می توانید از کیسه های خلاء که برای مسافرت در نظر گرفته می شود استفاده کنید. این کیسه ها از شیر هوای یک طرفه یکپارچه که باید به صورت دستی برای خروج هوا فشرده شود استفاده می کنند.کیسه خلاء فیلامنت پرینت سه بعدی

همچنین فقط کیسه های خلاء با خط زیپ دوبل را خریداری کنید زیرا آنها خلاء را بهتر از زیپ یک طرفه ساده حفظ می کنند. معمولاً یک بسته برای نگهداری فیلامنت شما کافی است. توصیه می کنیم کیسه های با کیفیت بالا را تهیه کنید زیرا دریچه های آنها بهتر است و پلاستیک استفاده شده از کیفیت بالاتری برخوردار است و احتمال ترک خوردگی در طول زمان و سوراخ شدن آن کمتر است.

با توجه به سایز انتخاب با شماست اما به منظور حفظ راندمان نگهداری فیلامنت، ما ترجیح می دهیم از کیسه های  cm 60*50 یا ۶/۱۹ تا ۶/۲۳ اینچ استفاده کنیم. معمولاً کیسه ها شفاف هستند و شما می توانید تشخیص دهید که چه فیلامنتی را در چه کیسه ای نگهداری می کنید. برچسب زدن فیلامنت ها نیز به شما در این کار کمک می کند.

نکته: زمانی که تمام هوا خارج از کیسه خلاء است شما به راحتی می توانید کیسه رول ها را در کوله پشتی خود جای دهید و یا حتی آنها را به صورت عمودی در جعبه یا قفسه برای مدت نامحدود ذخیره کنید.

سیلیگاژلایده استفاده از کیسه های خلاء برای نگهداری رول های فیلامنت زیاد کارآمد نیست زیرا آنها نمی توانند رطوبت زیادی را از هوای محیط جذب کنند. بنابراین خلاء در کیسه مطلق نیست. شما نیاز به راه حلی برای جذب رطوبت احتمالی باقی مانده دارید. ما توصیه می کنیم دانه های سیلیکاژل را به کیسه های خود اضافه کنید چون آنها در جذب رطوبت بسیار موثر هستند. شما می توانید بسته های سیلیکاژل آماده که امکان استفاده دوباره آنها بعد از خشک کردن در فر وجود دارد را تهیه کنید. اما عیب بزرگی که آنها دارند این است که به علت مات و غیر شفاف بودن بسته آنها، امکان داشتن زمان اشباع دانه ها با آب مشخص نیست و همچنین خرید آنها در تعداد کم با قیمت قابل قبول مشکل است.

ما راه حل بسیار دقیقتری را ترجیح می دهیم زیرا از سیلیکاژل با شاخص اشباع رطوبت استفاده می کنیم. سیلیکاژل یک آمورف ساخته شده از مصنوعی بسیار متخلخل است که از شاخص رنگ مناسب زیست محیطی استفاده می کند. بنابراین زمانی که دانه ها رطوبت را جذب می کنند رنگ آنها از زرد و نارنجی به سبز یا آبی تغییر می کند. دانه ها به طور معمول اگر در تماس با آب باشند فقط آبی رنگ می شوند. شاخص اشباع رطوبت شما باید فقط رنگ سبز باشد نه آبی. شما با استفاده از بعضی از بطری های شکسته با دیواره شفاف می توانید زمان تجدید دانه های سیلیکاژل را به راحتی تعیین کنید.

تعداد اندکی از این نوع شاخص رطوبت سیلیکاژل وجود دارد. مراقب باشید نوع ارزان آن که از آبی تیره به صورتی تغییر رنگ می دهد را نخرید زیرا آنها حاوی کلرید کبالت هستند؛ محصولی که با عامل بالقوه ایجاد سرطان در انسان ارتباط دارد و همچنین از مواد خطرناک مشخص شده در برخی کشورهاست. ما شیمیدان نیستیم اما ظاهراً شاخص رنگ در دانه های سیلیکاژل تغییر آن از نارنجی به سبز است که نوعی ماده رنگرزی کامپوزیت و بسیار بی خطر برای استفاده نسبت به کبالت کلراید است.

ویرایش: آیا می توان برنج را به جای سیلیکاژل جایگزین کرد؟ برنج ارزان است و به راحتی در دسترس قرار می گیرد، بله آن دارای خواص هیدروکرومیک است اما ما در برابر استفاده از برنج یک ماده خشک کننده را توصیه می کنیم زیرا خواص جذب سطحی آن را با سیلیکاژل تولید صنعتی نمی توان مقایسه کرد. اگر شما برنج را با سیلیکاژل مقایسه کنید می توانید بگویید که برنج ممکن است یک ماده خشک کن خفیف یا ضعیف باشد. اگر شما می خواهید فیلامنت در شرایط بسیار موثر خشک و نگهداری شود از سیلیکاژل استفاده کنید.

در حال حاضر ظرف مناسب برای ریختن دانه های سیلیکاژل در آن مهم است. هر ظرف شفاف با سوراخ کوچک، شکاف یا برش این کار را انجام می دهد زیرا دانه های سیلیکاژل می توانند رطوبت باقی مانده در کیسه خلاء را جذب کنند.

ما تصمیم گرفتیم ظرف مورد نیاز برای پروژه های کوچک خود را چاپ سه بعدی کنیم .شما می توانید این طرح را به عنوان یک جعبه خشک کن که در صورت نیاز می توانید آن را تغییر اندازه دهید و سپس آن را چاپ کنید استفاده کنید.

شما می توانید ظروف پلاستیکی با درپیچی مانند ظروف پلی پروپیلن با دیواره نازک و نرم که از ml 50 که اغلب در آزمایشگاه استفاده می شود یا برای نگهداری سکه، پیچ و غیره است تهیه کنید. سپس دریل خود را با مته mm 2 که برای چوب استفاده می شود و بسیار تیز و مناسب است مجهز کنید و تعداد زیادی سوراخ بر روی ظرف ایجاد کنید. در این صورت دانه ها به راحتی می توانند رطوبت باقی مانده را جذب کنند و حالا شما یک سیستم جذب رطوبت با شاخص اشباع آب دارید.

هنگاهی که دانه های شما از نارنجی به سبز تغییر می کنند بسته به سطح رطوبت فقط آنها را از ظرف خارج کرده و بر روی یک سینی پخت قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳ ساعت در c 120 در فر خشک شوند. بعضی از انواع سیلیکاژل ممکن است قابلیت خشک شدن با ماکرویو را داشته باشند اما ما آن را توصیه نمی کنیم. زمانی که آنها دوباره به رنگ نارنجی روشن درآمدند همه رطوبت دانه ها خشک شده و آنها آماده برای استفاده دوباره هستند.

گرانول

اگر فیلامنت شما در طی یک زمان مشخص در معرض هوا قرار داشته باشند به احتمال زیاد به طور عادی با رطوبت اشباع شده است. اگر شما مایل به تغییر بیش از حد سریع سیلیکاژل نیستند سعی کنید آن را در فر خشک کنید. اما شما باید آگاه باشید که این کار ممکن است مشکل ایجاد کند به خصوص اگر شما در دمای بالا فیلامنت را خشک کنید. زیرا ممکن است فیلامنت ها نرم و چسبناک شده یا ممکن است حتی یک رشته یکپارچه را با هم ترکیب کند. پس سعی نکنید زمان انجام عملیات را با تنظیم درجه حرارت بالاتر، کوتاهتر کنید.

توصیه های خاصی که ما بتوانیم در اینجا به شما برای درمان کوره ای فیلامنت ارائه دهیم وجود ندارد زیرا این تنظیمات به ماهیت ترموپلاستی که شما برای خشک کردن آن تلاش می کنید بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی از یک اجاق گاز کوره ای یعنی اجاق به همراه فن استفاده کنید. جایی که فن ها هوا را به طور مساوی در سرتاسر اجاق پخش کنند. تنظیمات گرمای شما باید کم و بسیار اندک باشد. فقط در مورد پخت PLA که به اصطلاح دمای انتقال شیشه می گویند دما ۶۰-۶۵ درجه است به این معنی که به محض اینکه دمای فر شما به ۶۰ درجه می رسد خواص PLA از سخت و شکننده به نرم و لاستیکی مانند تغییر می کند.

بنابراین PLA واقعاً کاندید خوبی برای درمان کوره نیست مگر اینکه شما فر بسیار دقیقی داشته باشید. همچنین ما فیلامنت ها را برای بیشتر از یک ساعت درمان نمی کنیم زیرا سیلیکاژل در کیسه خلاء رطوبت باقی مانده را جذب می کند.

لطفاً اطمینان حاصل کنید که شما همیشه دمای انتقال حرارت شیشه را برای فیلامنت خود چک می کنید زیرا آنها به طور گسترده ای متفاوت هستند. ABS حدود C 100 و Taulmans T-glase حدود c 78 و پلی کربنات حدود c 150 . قبل از اینکه امتحان کنید به درستی خصوصیات فیلامنت خود را بررسی کنید و از آن اطمینان حاصل کنید. همه موارد ذکر شده با هدف دادن اطلاعات است.

توصیه بخش آخر: زمانی که فیلامنت، چاپش به پایان می رسد و آن را از محفظه گرما خارج می کنیم سر آن می تواند به شکل میخ یا نوعی جسم تیز باشد. با این وجود این میخ های تیز با دیواره نازک کیسه پلاستیکی با هم خوب مخلوط نمی شوند. بنابراین کیسه های خلاء به وسیله این چیزهای نوک تیز سریعاً سوراخ می شوند. بنابراین ما توصیه می کنیم بعضی گیره های فیلامنت را چاپ کنید زیرا آنها انعطاف پذیری – در هم آمیختگی و به ویژه برای حالت تیزی انتهای فیلامنت هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

مواد اولیه پرینت سه بعدی

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up