برگزاری نخستین مسابقه چاپ سه بعدی کشور در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

چند سالی از ورود دستگاههای پرینتر سه بعدی به کشورمان نمی گذرد که بواسطه قابلیتهای جالب این دستگاه در تبدیل فایلهای طراحی شده در کامپیوتر به اشیای واقعی، سرعت فراگیر شدن و رواج آن باعث حیرت کارشناسان شده است. کاربردهای فراوان و متنوع چاپگر سه بعدی در زمینه های مختلف موجب شده تا هر روز بر تعداد افرادی که جهت ساخت نمونه اولیه محصولات خود به استفاده از خدمات چاپ سه بعدی روی می آورند افزوده شود.

وجود مسابقه در هر زمینه علمی موجب می شود تا شرکت کنندگان با تمرکز بر موضوع مسابقه، با بکارگیری توان و مهارت خود، موجب خلق روشها و نمونه های جدید شده و طی رقابت با سایر شرکت کنندگان، به محک زدن و سنجش توانایی هایی خود نیز بپردازند. وجود مسابقات علمی همچنین باعث ترویج و اطلاع رسانی حول موضوع مسابقه نیز می شود.

مسابقات چاپ سه بعدی بتازگی در نقاط مختلفی از دنیا در حال شکل گیری است و موضوعات مختلف که به نوعی با مبحث پرینت سه بعدی مرتبط اند در حال طراحی و اجرا هستند و چه بهتر که علاقمندان چاپ سه بعدی در کشور ما نیز دست بجنبانند تا از این قافله عقب نمانند. در همین راستا پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران که با تشکیل هسته ساخت برهم افزا، نسبت به بررسی و کار در مباحث مختلف مربوط به صنعت چاپ سه بعدی همت گماشته است، به تازگی نخستین مسابقات چاپ سه بعدی ایران را برگزار نمود. این مسابقه که در اولین دوره خود و به منظور کسب تجربه، بصورت داخلی برگزار شد، در دو موضوع طراحی پل و طراحی وسایل کاربردی اجرا شد.

شرکت کنندگان در موضوع نخست می بایست با پلی را طراحی نمایند که توسط پرینتر سه بعدی چاپ شده و دارای بیشترین مقاومت باشد. قوانین حاکم بر طراحی پل پرینت شده تابع آیین نامه ای بود که از قبل به اطلاع شرکت کنندگان رسیده بود.

موضوع دوم مسابقه چاپ سه بعدی، طراحی و چاپ یک وسیله کاربری بود که بتواند به بهترین شکل قابلیتها و کاربردهای پرینتر سه بعدی را منعکس کند. شرکت کنندگان در این بخش مجاز بودند از طراحی های شخصی یا طراحی های موجود در اینترنت استفاده کنند.

سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در تاریخ دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ شاهد برگزاری این دوره از مسابقات با شرکت ۱۷ تیم در بخش طراحی پل و ۱۲ انفرادی در قسمت وسایل کاربردی بود. بررسی تحمل پلهای طراحی شده در محل آزمایشگاه مقاومت مصالح پژوهشگاه و توسط دستگاه مقاومت سنج صورت گرفت که این امر به صورت زنده از طریق ویدئو کنفرانس برای شرکت کنندگان و حاضرین در سالن آمفی تئاتر به نمایش گذاشته شد. در این بخش پل برگزیده توانست با تحمل ۷۶۴ کیلوگرم حایز مقام نخست شود. همچنین در بخش طراحی وسایل کاربردی، آتل پرینت شده جهت ثابت نگهداشتن عضو شکسته توانست با جلب نظر داوران، رتبه نخست را بدست آورد.

شایان ذکر است شرکت سی زان پردازش کویر به عنوان اسپانسر این مسابقات، یک دستگاه پرینتر سه بعدی مدل سی زان لایت به تیم اول بخش طراحی پل اهدا نمود و گروه دوم ۱٫۵ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کرد. در بخش انفرادی نیز ۲٫۴ میلیون تومان جایزه نقدی به رتبه های اول تا هشتم اهدا گردید.

عملیات چاپ سه بعدی پل ها و طرح های شرکت کننده در نخستین مسابقه چاپ سه بعدی ایران توسط پرینترهای سه بعدی سی زان صورت گرفته بود.

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام. چون سری اول مسابقات بود بصورت داخلی برگزار شد تا تجربه مناسب برای برگزاری در سطح بالاتر بدست آید. بزودی سری دوم مسابقات در سطح ملی برگزار می شود. در ضمن داوری مسابقات برعهده اساتید پژوهشکده بوده و شرکت سی زان دخالتی در روند داوری نداشت.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up