تولید مولاژهای پزشکی آموزشی به کمک چاپگر سه بعدی

دکتر نادریان و تیم همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اقدام به تولید مولاژهای پزشکی توسط پرینترهای سه بعدی کرده اند. اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه داشته باشید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

مولاژ پزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

علم پزشکی و درمان به واسطه ی استواری بر پایه ی تجربیات، نیاز مبرم به آموزش، مشاهده و تجربه دارد. از سالهای دور تا به امروز استفاده از نمونه های واقعی و غیرواقعی اندام و اعضای بدن (انسان و حیوانات) توسط پزشکان و جراحان جهت آموزش و بررسی های پیش از عمل به کارآموزان و دانشجوهای پزشکی به کار گرفته می شده اند.

اعضا و جوارح خشک شده و تخلیه شده از آب (جهت جلوگیری از تعفن) یا به عبارتی تاکسیدرمی شده و نمونه های مصنوعی دست ساز یا صنعتی با عنوان مولاژ جهت آموزش دانشجویان پزشکی استفاده می شوند.

مشکلات تهیه ی مولاژ چیست؟

شرکت های زیادی در سراسر جهان برای تولید مولاژهای پزشکی و دامپزشکی شکل گرفته اند. این شرکت ها با تهیه مدل های مختلف آناتومی و تولید نمونه های مولاژ و فروش آنها به دانشگاه های علوم پزشکی، بیمارستان ها، مراکز آموزشی و حتی آزمایشگاه ها، کسب درآمد می کنند.

۱- به دلیل تنوع زیاد، تولید تعداد زیادی از مولاژها در انحصار شرکت های خاص بوده و قیمت آنها مخصوصاً برای کشورهای کمتر توسعه یافته، نسبتاً زیاد است. به این دلیل اکثر مراکز توان خرید همه ی مولاژها را ندارند.

۲- در صورت خرید، اغلب فقط یک عدد از هر نوع مولاژ خریداری می شود که صرفاً جهت نمایش عادی برای دانشجویان استفاده می شود و به راحتی در دسترس همه ی آنها قرار نمی گیرد.

۳- گاه برای رفع مقاصد آموزشی، نیاز به یک مولاژ خاص و یا ابعاد خاص وجود دارد که برای رفع این نیاز، مراکز به اجبار باید با استفاده از روش های دستی اقدام به ساخت مولاژ کنند که فرآیندی سخت و زمان بر است.

 

آناتومی

دکتر نادریان به همراه دانشجوها و دستیارانش سعی کرده اند این مشکلات را با استفاده از بکارگیری پرینترهای سه بعدی و اسکنرهای سه بعدی برطرف کنند.

آنها سعی کرده اند در چند مرحله، نیازهای مرکز آموزشی خود را مرتفع کنند. ابتدا با جستجو در اینترنت و سایت های مربوط به دانلود نمونه های آماده ی چاپ سه بعدی، سعی کرده اند تا فایل های آماده ی اندام بدن را دانلود کرده و با استفاده از چاپگر سه بعدی چاپ کنند.

در مرحله بعد با تهیه ی اسکنر سه بعدی و اسکن نمونه های آماده ی خریداری شده از قبل، اقدام به نقشه برداری دیجیتالی از آنها کرده اند. بنابراین بعد از این می توانند به هر تعدادی که لازم داشته باشند از نمونه های یاد شده، پرینت سه بعدی گرفته و حتی در اختیار دانشجویان قرار دهند تا برای بررسی دقیق و آسان تر، همراه خود به منزل ببرند!

در مرحله ی دیگر، جهت تهیه مولاژهایی که نمونه ای از آنها را در مرکز خود ندارند، اقدام به تهیه ی مدل دست ساز از عضو با استفاده از خمیر چینی و سپس تهیه ی نقشه ی دیجیتالی (به کمک اسکنر سه بعدی) از نمونه ی ساخته شده کرده اند.

در نهایت آنها قصد دارند، با استفاده از نرم افزارهای طراحی سه بعدی، اندام های دیگر را مدلسازی و سپس اقدام به چاپ در تعداد بالا کنند.

چاپ سه بعدی مولاژ

طبق توافقات انجام شده، دسته ی جدیدی تحت عنوان مولاژهای پزشکی در سایت گالری آنلاین سه بعدی ایجاد کرده ایم که بتوان بانک آماده ای از فایل های سه بعدی مولاژها را در دسترس سایر مراکز و دانشگاه ها قرار داد تا با دانلود این فایل ها بتوانند به تعداد لازم در مراکز آموزشی خود، توسط پرینتر سه بعدی اقدام به ساخت آنها کنند.

علاوه بر این، سایر افراد و مراکز آموزشی نیز می توانند با اشتراک فایل های خود از این طریق دیگران را در تهیه ی این مولاژها یاری کنند.

2 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up