سیاست ماشین های هوشمند سی زان درخصوص ارائه نسل های جدید پرینترهای سه بعدی به نحوی است که با عرضه یک نسل جدید، تولید نسل قبلی متوقف می شود اما این سیاست در مورد نسل سه اعمال نشد و تصمیم بر ارائه ویرایش جدیدی از نسل سوم با عنوان سه جدید (سه ان ۳n یا سه نیو ۳new) گرفته شد. در نسل چهارم، تمرکز و جامعه هدف براساس دستگاههای سایز بزرگ و صنعتی تنظیم شده است از این رو قیمت تمام شده دستگاه در مقایسه با نسخه های رومیزی بالاست. به همین دلیل به جهت پاسخ به بخش پایین قیمت بازار (کمتر از ده میلیون تومان) و نیز وجود تنوع محصولی در این بخش از بازار، نسل سه ان طراحی و ارائه گردید.

در طراحی دستگاههای سری سه ان با توجه به بازخوردهای گرفته شده از مشتریان نسل سوم پرینترهای سه بعدی سی زان و نیز بررسی امکانات دستگاههای مطرح دنیا، سعی گردیده تا مشکلات نسل سوم برطرف شود. نسل سه ان دارای دو مدل سی زان سه ان و سی زان سه ال ان است. بزرگترین ویژگی موردنظر در سری سه ان، امکان کارکرد دستگاه در زمان طولانی با حفظ کیفیت و پایداری عمکلرد دستگاه بوده است. در ادامه تغییرات سری سه ان در مقایسه با سری سه را ملاحظه می فرمایید:

  • بدنه

محسوس ترین تفاوت سری سه ان در بخش ظاهری دستگاه است. بدنه دستگاههای سری سه ان از ورق های کامپوزیت آلومینیوم ساخته شده که متفاوت از بدنه دستگاههای سری سه، ساخته شده از جنس ورق های پلکسی گلاس، می باشد. ورق های کامپوزیت آلومینیوم علاوه بر داشتن وزن کمتر، از استحکام بیشتری برخوردار هستند و مشکل شکنندگی ورق های پلکسی گلاس به صورت کامل مرتفع شده است. شایان ذکر است که برخی برندهای موجود در بازار از ورق های فلزی در ساخت دستگاه استفاده می کنند که این امر باعث بالا رفتن آزاردهنده وزن دستگاه می شود.

  • سیستم هیت بد (Heat Bed)

بالا رفتن قیمت ارز و مواد اولیه (فیلامنت) دستگاههای چاپ سه بعدی اف دی ام از یک سو و نیاز به استفاده از فیلامنت ABS در برخی پروژه های کاربردی از سوی دیگر موجب گردید تا توجه فعالین صنعت چاپ سه بعدی رومیزی به سمت استفاده از فیلامنت های ABS جلب شود. از آنجا که سیستم هیت بد اغلب دستگاههای پرینتر سه بعدی موجود در بازار از نوع فیبر مدار چاپی است، مشکلات این سیستم باعث عدم کارکرد راحت با این فیلامنت توسط کاربران می شود. از این رو در سری سه ان با تمرکز بر این بخش مهم از دستگاه، طراحی جدیدی انجام و بخش هیت بد به جدیدترین نوع موجود در دنیا بازطراحی گردید. در سیستم جدید امکان افزایش دما تا ۱۵۰ درجه و با سرعت بسیار بالاتر (حدود ۲ الی ۳ دقیقه) وجود دارد. این اعداد برای هیت بدهای مدار چاپی ۱۰۰ درجه و زمان ۱۵ دقیقه است.

همچنین به واسطه مصرف کمتر آمپر، طول عمر بخش الکترونیکی دستگاه به حد چشمگیری افزایش می یابد. نوع تکنولوژی استفاده شده برای این نوع از هیت بد به نحوی است که گرما در تمامی نقاط به صورت یکنواخت توزیع می شود و از این منظر هم در مقایسه با هیت بدهای مدار چاپی برتری دارد.

  • میز کار

در سری سه ان میز کار دستگاه از جنس ورق آلومینیوم ۳ میلیمتر ساخته شده که این امر باعث کاهش وزن میز کار و در نتیجه حرکت بهتر و روان تر آن می شود. همچنین به واسط استفاده از مهره آنتی بک لَش (Anti Backlash) در این قسمت، میز کار به مرور زمان دچار افت زاویه و در نتیجه افزایش اصطکاک نمی شود.

  • محور عمودی (Z)

در سری سه ان برای اتصال محور عمودی یا Z دستگاه به موتور آن، بجای کوپلینگ های منعطف (Flexible Coupling) از کوپلینگ های عادی استفاده شده است. این امر باعث می شود تا دقت محور در برخی حالات افزایش یابد.

  • لیمیت سوئیچ ها (Limit Switch)

سوئیچ لیمیت های محور Z دستگاههای سری سه ان از نوع سنسورهای نوری هستند که دارای دقتی به مراتب بیشتر از سوئیچ های فشاری نسل سه می باشند. سوئیچ های فشاری با گذشت زمان امکان خرابی و عدم عملکرد و در نتیجه خراب شدن قطعه و آسیب رسیدن به دستگاه را دارند.

  • هیت سینک (Heat Sink)

بخش هیت سینک اکسترودر دستگاههای سری سه ان با الگوبرداری از هیت سینک های باکیفیت اروپایی بازطراحی شده و بواسطه انجام بهتر عملیات خنک کنندگی، آسیب رسیدن به شلنگ تفلونی داخلِ مغزیِ پیچِ سوراخدارِ اکسترودر و یا گیر کردن فیلامنت در هد دستگاه به حداقل می رسد. این مشکل خصوصاً در زمان طولانی کارکرد دستگاه برای چاپ قطعات بزرگ و یا استفاده از فیلامنتهایی که نیازمند دمای بالاتر برای ذوب شدن هستند، خود را نشان می دهد. طراحی جدید این بخش، آزمایش های چاپ قطعه با زمان و دمای بالا را پاس کرده و به خوبی از عهده آن برآمده اند.

  • بخش الکترونیکی

بخش الکترونیکی دستگاههای سری سه ان شاهد تغییرات گسترده ای بوده اند. بورد دستگاههای سری سه ان تغییر کرده و علاوه بر کیفیت بالاتر، دارای امکانات بیشتری نیز هستند. همچنین درایورهای موتور استفاده شده در سری سه ان از کیفیت بیشتری در مقایسه با سری سه برخوردار بوده و از این رو ضمن افزایش عمر موتورها، صدای آنها در زمان کار نیز به طرز محسوسی کاهش یافته است. این امر خصوصاً برای استفاده از دستگاه در زمان های طولانی یک مزیت به حساب می آید. استفاده از فن های بهتر و نیز اصلاح بخش خنک کننده بورد دستگاه نیز موجب افزایش عمر بخش الکترونیکی و کاهش خرابی دستگاه گردیده است.

keyboard_arrow_up