سازمان فنی و حرفه ای کشور به عنوان سازمانی مهارت محور، بعنوان یک مرجع پیشتاز در زمینه تدوین و انتشار استانداردهای آموزشی و مهارتی شناخته می شود. این سازمان علاوه بر تدوین استانداردهای آموزشی، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی از طریق شبکه گسترده مراکز آموزشی خود در سرتاسر کشور و نیز ظرفیت بخش خصوصی در قالب آزموشگاههای آزاد اقدام می کند.

شرکت سی زان پردازش کویر در راستای اهداف کاری خود و بعنوان یک هدف میان مدت، ضمن پیگیری ارائه دوره های آموزشی از طریق پلتفرم اختصاصی “سی زان آکادمی“، به کمک کارشناسان بخش فنی خود، نسبت به همکاری با سازمان فنی و حرفه ای کشور در زمینه تدوین استانداردهای آموزشی مرتبط با صنعت چاپ سه بعدی اقدام نموده است. ماحصل این همکاری تاکنون؛ انتشار چند استاندارد آموزشی و در دست اقدام بودن چند استاندارد دیگر است.

استانداردهایی که تاکنون با مشارکت شرکت سی زان پردازش کویر و سازمان فنی و حرفه ای کشور منتشر شده است به شرح زیر می باشد:

۱- پرینت سه بعدی با تکنولوژی FDM (در دست انتشار)
۲- اصلاح عیوب رایج پرینت سه بعدی به روش FDM (منتشر شده)
۳- پرداخت سطوح قطعات ساخته شده به روش پرینت سه بعدی (منتشر شده)

 

همچنین تلاشهایی همسو از سوی برخی افراد یا شرکت های دیگر منجر به تدوین و انتشار برخی استانداردهای مرتبط شده است که به شرح زیر می باشد:

۱- نمونه سازی سریع
۲- نمونه سازی سریع با روش پرینت سه بعدی
۳- مدل سازی در پرینتر ۳D با نرم افزار Simplify
۴- طراح و سازنده دیجیتال در FabLab به کمک نرم افزار Rhino 3D

 

شایان ذکر است که استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای کشور از طریق سامانه ملی استاندارد مهارت قابل دسترسی است. در این سامانه می توان به جستجوی استانداردهای موردنظر پرداخت که برای دسترسی به استانداردهای مرتبط با چاپ سه بعدی می توانید از کلیدواژه های “پرینت سه بعدی” و “نمونه سازی سریع” مندرج در بخش استانداردهای آموزش کارآموزی، گروه مکانیک استفاده کنید.

فعالین صنعت چاپ سه بعدی که علاقمند به تدریس مهارتهای مرتبط با صنعت چاپ سه بعدی هستند، می توانند با استفاده از استانداردهای معرفی شده، نسبت به تدریس در مراکز دولتی و نیز آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای کشور اقدام نموده و ضمن  کسب درآمد، به توسعه این صنعت و افزوده شدن به جمع علاقمندان آن کمک نمایند.

keyboard_arrow_up