پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهر

ساخت دیجیتال جواهرآلات پیچیده با چاپگر سه بعدی 

جواهرسازی را به خواست مشتری کاملاً سفارشی و حرفه ای
انجام دهید

طلا به واسطه ارزش ذاتی، از قدیم الایام یکی از فلزات مورد علاقه ی بشر بوده است. تا جایی که همیشه پای ثابت زیورآلات
و جواهرات مورد استفاده ی او بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخته شدن ابزارهای مدرن و دقیق‌تر،
روشهای ساخت طلا و جواهرات نیز دستخوش تغییرات زیادی شده اند.
حالا می توانیم جواهرات و زیورآلات بسیار ظریف و زیبا و با طرح های پیچیده بسازیم.
یکی از کاربردهای پرینتر سه بعدی استفاده از آن در ساخت طلا و جواهر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

طلاسازی  |  جواهرات  | طراحی  |  انگشترسازی 

videoCo
polymer

دقت بالا

دقت چاپ فوق العاده بالا در چاپ سه بعدی (دقت بالای ۲۰ میکرونی این دستگاه) آنرا جهت استفاده در ساخت مدل های طلا و جواهر کاربردی می کند.

settings_input_composite

قالب سازی یکپارچه

استفاده از مواد اولیه با خواص مشابه موم باعث می شود تا خروجی های دستگاه، قابلیت استفاده مستقیم در قالب را داشته باشد.

settings_input_composite

سهولت در استفاده

طراحی تمامی قسمت های دستگاه بصورتی است که هر کاربر با داشتن حداقل دانش کامپیوتری به راحتی بتواند با آن کار کند.

کاربرد پرینتر سه بعدی در طلا سازی

 امروزه به لطف ابزارهایی مثل پرینترهای سه بعدی طلا و جواهر، امکان ساخت مدل های بسیار پیچیده و ظریف جواهرآلات فراهم شده است. زیورآلاتی که به لطف توانایی‌های پرینترهای سه بعدی می‌توانند در عین ظرافت و وزن بسیار کم طلای استفاده شده، بزرگ و حجیم به نظر برسند تا بیشتر مورد پسند مشتری‌ها قرار گیرند.

اگر در صنعت طلا و جواهر فعالیت می کنید و یا قصد ورود به این صنعت را دارید باید بدانید که امروزه دو اصل تنوع طراحی و سرعت در ساخت مدل های جدید برای فعالیت در این رشته بسیار اهمیت دارد. تنها با ابزارهای ساخت و تولید دیجیتال است که می توان به هر دوی این ویژگی ها در کسب و کار خود برسید.

در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم که چرا باید در کسب و کار ساخت طلا و جواهر از پرینتر سه بعدی استفاده کنیم:

♦ طراحی حجیم تر با وزن کمتر

به واسطه توان ساخت توری های بسیار نازک با روش چاپ سه بعدی، می توان زیورآلاتی با حجم و اندازه بزرگ ساخت و مشتری با هزینه کمتر، انگشتر، دستبند و… با اندازه ی بزرگترو وزن سبک تری داشته باشد. از آن طرف جواهر ساز نیز می تواند با سختی کار بسیار کمتر نسبت به روشهای قدیمی، مزد ساخت بالاتری دریافت کند.

♦ طراحی اختصاصی جواهرات

پرینتر سه بعدی طلا و جواهر، به عنوان یک دستیار دقیق و با مهارت بالا، نمونه های سفارشی را با ظرافت بسیار زیاد و سرعت باور نکردنی تولید خواهد کرد.
بنا به سفارش مشتری، می توان جواهرات مخصوص او و باب سلیقه ی سفارش دهنده طراحی کرد و پس از تایید در کوتاه ترین زمان ممکن برای او تولید کرد.

♦ سرعت تولید بسیار بالاتر

فرایند طراحی تا ساخت با سرعت بسیار بیشتری انجام خواهد شد. از یک نمونه به تعداد زیادی روی میزکار دستگاه بچینید و دکمه استارت را فشار دهید. فرایند چاپ سه بعدی با سرعت و دقت انجام خواهد شد و بعد از اتمام تعداد زیادی قطعه ی آماده و یک شکل برای قالب گیری خواهید داشت.

♦ نیروی کار کمتر

شاید باورنکردنی باشد ولی یک چاپگر سه بعدی در مقایسه با روش سنتی، در مدت زمان مشابه می تواند حداقل معادل بیست نیروی کار ماهر (البته با مهارت بسیار بالاتر)، نمونه های قالب گیری را آماده کند.

 پرینترهای سه بعدی طلا و جواهر چگونه کار می کنند؟

انواع مختلفی از پرینترهای سه بعدی برای ساخت زیورآلات استفاده می شوند، ولی پرکاربرد ترین نوع این پرینترها برای صنعت طلا و جواهر پرینترهای سه بعدی رزینی هستند.

در این روش ساخت نور UV با طول موج مشخص با الگوی مورد نظر، به سطح رزین مایع تابانده می شود و با خشک کردن رزین در نقاطی که دستگاه مشخص می کند، قطعه نهایی به صورت رزین خشک شده، با تمام جزئیات و ریزه کاری ها ساخته می شود.

ویدئوی روبرو را ببینید تا با نحوه ی کار این مدل پرینترهای سه بعدی آشنا شوید.

videoCo

انواع پرینترهای سه بعدی طلا و جواهر 

اگرچه پرینترهای سه بعدی طلا و جواهر همگی از این روش کلی برای ساخت مدل ریخته گری استفاده می‌کنند، ولی بسته به تکنولوژی استفاده شده، می توان آنها را به دسته های زیر تفکیک کرد:

  • تکنولوژی Laser SLA: استفاده از یک لیزر خطی پرینتر برای خشک کردن رزین
  • تکنولوژی DLP SLA: استفاده از یک منبع نور تولید UV (پروژکتور) برای خشک کردن رزین
  • تکنولوژی MSLA: استفاده از یک منبع نور آرایه ای مثل ال سی دی، برای خشک کردن رزین
روش های چاپ سه بعدی رزینی

بواسطه ی سرعت بالاتر و دسترسی آسان‌تر و ارزان‌تر به مواد اولیه، در حال حاضر پرینترهای سه بعدی DLP و MSLA انتخاب اول اکثر جواهر سازان فعال در این زمینه هستند.

ساخت طلا و جواهر با پرینتر سه بعدی چگونه است؟

فرایند ساخت طلا و جواهر با پرینتر سه بعدی به صورت کلی همان روش قدیمی است که جواهرسازان سنتی استفاده می کنند.

مدل ریخته گری توسط موم ساخته شده،  قالب گیری از مدل، انجام شده و سپس طلای مذاب وارد قالب شده و جای موم را خواهد گرفت. با پرینتر سه بعدی تنها مرحله اول یعنی ساخت مدل ریخته گری (که البته سخت ترین قسمت کار هم هست) تغییر می کند.

به این صورت که طراحی مدل توسط نرم افزارهای سه بعدی صورت گرفته و فرآیند ساخت توسط پرینتر سه بعدی طلا و جواهر انجام خواهد شد. مدل ساخته شده از جنس رزین ریخته گری با مشخصات شبیه به موم استفاده شده در روش قدیمی بوده و آماده فرایند قالبگیری و ریخته گری خواهد بود.

ویدئوی زیر این مراحل را به سادگی نشان می دهد.

طراحی سه بعدی طلا و جواهر

اگرچه استفاده از پرینتر سه بعدی، ساخت زیورآلات را بسیار آسان تر از قبل کرده، ولی اکثر جواهرسازان قدیمی به واسطه آشنا نبودن با نرم افزارهای طراحی سه بعدی طلا و جواهر در مقابل آن مقاومت می کنند. اما چاره ای نیست، تکنولوژی راه خود را می رود! شما با مقاومت کردن فقط زمان و البته بازار را از دست می‌دهید!

پس یا از همین امروز دست به کار شوید و آموزش را شروع کنید و یا درست تر از آن، دنبال استخدام یک طراح مسلط به یکی از نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر باشید.

انگشتر طراحی شده در نرم افزار سه بعدی

اگرچه می توان تقریباً از همه نرم افزار های طراحی سه بعدی برای طراحی مدل های زیورآلات استفاده کرد ولی نرم افزارهایی مثل ۳DsMax ، Rhino و Matrix با توجه به ابزارهای موجود در آنها گزینه های بهتری برای طراحی مدل های طلا و جواهر هستند. اگر علاقه مند هستید که از سردیس ها و یا مدل‌های گل ابتکاری و خلاقانه در طراحی استفاده کنید Zbrush  را هم به مجموعه این نرم‌افزار ها اضافه کنید.

نمونه کارهای طلا و جواهر تولید شده با پرینتر سه بعدی

با اینکه از فراگیری پرینترهای سه بعدی چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، ولی فعالان طراحی و تولید طلا و جواهر به خوبی و با سرعت از این ابزار در جهت رشد و تکامل این صنعت بهره بردند. حتی در کشور خودمان تعداد زیادی از جواهرات پشت ویترین مغازه ها با روش چاپ سه بعدی تولید شده اند.

در ادامه نمونه هایی از طلا و جواهرات تولید شده با پرینتر سه بعدی را مشاهده می کنید:

پرینتر سه بعدی طلا و جواهر آروشا

آروشا رومیزی
پرینتر سه بعدی طلا و جواهر

“سی زان آروشا” را می توانید جهت چاپ قطعات با جزئیات بالا استفاده کنید. از رکاب های انگشتر با طرح های پیچیده ی توری گرفته تا مدل های سفارشی، همگی قابلیت چاپ با “سی زان آروشا” را دارند.

  • خروجی با دقت بالا
  • سرعت بالای پرینت
  • کاکرد بادوام و قابل اطمینان
  • پشتیبانی قدرتمند سی زان
keyboard_arrow_up