فیلامنت ها، مواد پرینتر سه بعدی

از جمله فیلامنت های پرکاربرد در چاپ قطعات سه بعدی ABS و PLA است. گذشته از برتریهای این دو نوع ماده نسبت به سایر مواد از جمله زیست تجدیدپذیر بودن PLA  و استحکام بالای ABS ، مشکلی همواره همراه آنهاست که محدودیتهایی را برای کاربران بوجود آورده است.

ABS بعد از سرد شدن حدود ۸% کوچک می شود که به اصطلاح به آن shrink گفته می شود. البته این مقدار بسته به مرغوبیت ABS متفاوت است. این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده در کاربرد قطعه پرینت شده می شود، چرا که اندازه قطعه چاپ شده کوچک تر از اندازه اصلی خواهد بود. برای مثال یک قطعه ۵۰mm بعد از چاپ حدود ۴۶mm خواهد شد.

به همین دلیل اکثر کاربران به استفاده از PLA روی آورده اند، چرا که میزان shrink در PLA حدود ۲% است که در مقایسه با ABS بسیار ناچیز است. اما در بعضی حوزه ها PLA نمی تواند جایگزین خوبی به جای ABS باشد. لذا باید به دنبال راه کاری جهت رفع این مشکل بود.

تصور کنید می خواهید برای یک گوشی تلفن همراه با پرینت سه بعدی خود قابی از جنس ABS چاپ کنید. پرینتر شروع به چاپ نمونه مورد نظر شما می کند و قاب گوشی را چاپ می کند، اما در نهایت این قاب هیچ کاربردی نخواهد داشت زیرا به دلیل خاصیت shrink شی نهایی چند میلیمتر کوچک تر از گوشی خواهد بود. تنها راه حل پیشنهادی در این مواقع این است که میزان انقباض و کوچک شدن (shrink) را اندازه گرفته، طرح اصلی را در ابعادی بزرگتر تنظیم کرده و مجدداً چاپ کنید. بدین ترتیب پس از shrink قاب چاپ شده اندازه ای برابر با اندازه گوشی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up