ساخت منقار بوسیله پرینتر سه بعدی برای توکان زخمی

اگرچه بیش از چند دهه از عمر فن آوری جدید چاپ سه بعدی نمی گذرد، اما کاربردهای گسترده و مفید آن در حوزه هنر، معماری، صنعت و بالاخص پزشکی را نمی توان نادیده گرفت. با ورود تکنولوژی چاپ سه بعدی در حوزه پزشکی طول عمر و سلامت جان انسان بیش از پیش تضمین شده است. این صنعت در قلمرو حیوانات نیز قدم گذاشته است و تا به امروز ناجی جان بسیاری از آنها نیز بوده است. این مقاله بازتاب خصم و لطف بشر نسبت به توکان زیبای جنگل گریچا (کاستاریکا) است. بی مهری تعدادی نوجوان، منجر به شکستن و از بین رفتن قسمت اعظمی از نوک او شد. اما امروزبه لطف انجمن حامیان حیوانات و به جادوی پرینتر سه بعدی قرار است نوک این توکان زیبا ترمیم و بازسازی شود تا او بتواند به زندگی خود همچون سابق ادامه دهد.

ساخت منقار بوسیله پرینتر سه بعدی برای توکان زخمی

توکان جوان که مورد بی رحمی نوجوانان ناحیه واقع شده بود در اثر اصابت ضربات شدید، بخشی از نوک فوقانی خود را از دست داد. منقار توکان، نقش بسیار حساس و مهمی در حیات این پرنده زیبا دارد، به طوری که بدون آن ادامه زندگی او مختل و تاحدی غیرممکن می شود. توکان برای تغذیه ، پوست کندن میوه ها و بالاخص خوردن میوه های روی شاخه های بلند درختان آن را بسیار دقیق به کار می برد.  همچنین از آنجایی که توکانها از دسته پرندگانی هستند که نمی توانند شنا کنند، منقار آنها با دارا بودن مجاری خونی بسیار، نقش موثری در تعدیل دمای بدن آنها برعهده دارد. از آن گذشته رنگ های جذاب و زیبای منقار آنها بعنوان فاکتوری مهم در جفت یابی و تولید مثل آنها قلمداد میشود.

ساخت منقار بوسیله پرینتر سه بعدی برای توکان زخمی

این توکان جوان که گریچا نام گرفت، مدت هاست به صورت دستی تغذیه می شود. با انتشار خبر مصدومیت آن در رسانه ها، ۴ شرکت ارائه دهنده پرینتر سه بعدی برای ساخت پروتز، منقار پیش قدم شدند. تکنولوژی چاپ سه بعدی پیش از این نیز برای یک عقاب و یک پنگوئن، منقار سه بعدی تولید کرده است؛ اما موضوع در مورد توکان جوان کمی پیچیده به نظر میاید، چرا که منقار توکانها بسیار بزرگ و بلند است و تا دو سوم طول بدن آنها را شامل میشود، لذا باید وزن آن، نیز مورد توجه قرار داده شود به طوری که هم تعادل پرنده به خوبی حفظ شود و همچنین چنان محکم و مقاوم باشد که پرنده بتواند به راحتی میوه ها را از شاخه های سخت بکند. زیبایی این منقار سه بعدی نیز از اهم ویژگی های آن است تا توکان جوان را درجفت گیری و انتخاب شدن توسط توکان ماده یاری دهد. دام پزشک این پرنده به همراه تیم مهندسی مشغول کار روی طراحی و ساخت منقار سه بعدی هستند، و امید دارند بوسیله آن وضعیت گریچا بهبود یافته و بتواند براحتی غذا بخورد و بدین تریتب عطوفت و خلاقیت عده ای جایگزین بی مهری دسته ای دیگر شود.

ساخت منقار بوسیله پرینتر سه بعدی برای توکان زخمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up