گزارش نشریه صنعتگر از فعالیتهای شرکت سی زان

صنعتگر عنوان ضمیمه مجله فرش ماشینی و تنها نشریه اقتصادی منطقه فرهنگی کاشان است. این ضمیمه شامل گزارشها، مقالات و مصاحبه هایی درخصوص مسایل اقتصادی و کارآفرینان کاشانی است. صنعتگر با همکاری سه NGO بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان، اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی و صنایع وابسته و خانه صنعت و معدن کاشان منتشر می شود.

نشریه مذکور در شماره خردادماه ۱۳۹۷ خود مصاحبه ای با مسئول فنی شرکت سی زان پردازش کویر نموده و آنرا با عنوان “سه بعدی مثل سه برادر، کارآفرینی دانش بنیان برادران کاشانی” در صفحه شماره چهار خود چاپ کرده است. در این مصاحبه در قالب سوال و جواب، نگاهی گذرا به فعالیت های شرکت سی زان پردازش کویر و کسب و کار چاپگرهای سه بعدی داشته و تجربیات موسسین شرکت در مسیر تاسیس و مدیریت آن بیان شده است.

در ادامه متن این مصاحبه را مشاهده کنید.

Sanatgar Journal

خردادماه و ۱۳۹۷ سال دوم + شماره پنجم

صنعتگر (رسانه اقتصادی منطقه فرهنگی کاشان)

سینا هادیان فر / عکس ها: زهره کبودوندی

کارآفرینی دانش بنیان برادران کاشانی

سه بعدی مثل سه برادر

جوان است اما مانند پیرمردها جملات قصار می گوید. کم حوصله آنقدر که حتی تا پایان ترم برای خداحافظی با دانشگاه صبر نکرده و البته به نظر پوست کلفت در برابر پندهای مشق محور؛ باهوش امانه زندانی پشت میز مطالعه با محصور در قفس کلاس. او که اکنون ۲۳ ساله است خیلی زود فهمید نباید درگیر سیاه و سفید انشای علم بهتر است یا ثروت شود شاید برای همین بود که دنبال علمی رفت که حاصلش فراتر از آفرین های مادرانه، یک لذت دسترنج مردانه باشد. سید امیرمحمد به همراه دو برادرش که آنها را بهترین شریک های کاری می داند- سراغ بیزینسی رفت که علاوه بر تکاپوی ذهن، بازوی همت هم می خواهد و افزون بر نگاه هوشیار کمی هم آغوش جسارت طلب می کند. بله این سه نفر، تصمیم گرفتند فرمول آشنای برادران موفق در سینما و موسیقی را به جای پرده نقره ای با استیج پرسر و صدا روی حجم سه بعدی نشان دهند و هر یک مأمور نمایش جلوه ای از پیوند خرد و مهارت در بعدی از جهان تحقق شوند. با سید امیرمحمد جوان هم کلام شدیم و از او در مورد کسب و کار خانوادگی اش پرسیدیم؛ از پرینتر سه بعدی.

 

› چرا پرینتر سه بعدی؟

علاقه شخصی من و برادرانم به همراه ظرفیت بالای این حوزه کاری که با وجود فعالیت های مختلف در کشور هنوز زمینه کار زیادی دارد، این انتخاب پیش روی ما قرار داده است.

چه کاربردهایی از این حوزه فعالیت در حال حاضر وجود دارد؟

گستره استفاده از پرینترهای سه بعدی هر روز بیشتر می شود، به عنوان مثال در صنعت پزشکی مانند ساخت غضروف مصنوعی، دندان سازی، در مجسمه سازی به خصوص در ساخت تندیس، در معماری در زمینه ساخت ماکت و طراحی دیزاین داخلی و در حوزه های پژوهشی نظیر رباتیک، مکاترونیک، مکانیک و ساخت و تولید، این کاربرد وجود دارد.

برای مصرف خانگی هم استفاده هایی توسط این پرینتر قابل تعریف است که براساس آن می توان یک شی سالم را با یک قطعه خراب جایگزین کرد.

› چگونه به فکر فعالیت در زمینه پرینتر سه بعدی افتادید؟

شروع ماجرا از سال ها قبل اتفاق افتاد؛ اما زمانی که دانشجو شدم بالاخره تصمیم خود را گرفتم و از رشته تحصیلی ام انصراف دادم و عملیاتی کردن این ایده چندین ساله را شروع کردم.

› با چه میزان سرمایه و امکانات؟

با ۴ میلیون تومان سرمایه و یک پارکینگ به عنوان دفتر کار!

› از راهنمای خاصی در این رشته کاری بهره مند بوده اید؟

اینترنت! خود را واقعا مدیون آن میدانم و معتقدم میلیاردها تومان پول در لابلای صفحات وب پنهان شده مهم آن است که شما چگونه باید این ثروت ناپیدا را پیدا کنید.

چرا کسب و کار خانوادگی را برای فعالیت حرفه ای خود انتخاب کرده اید؟

بهترین شرکا، به طور یقین افرادی هستند که با طرز تفکر و خلق و خوی آنها آشنا هستید و از همه مهم تر اعتماد به یکدیگر دارید. هرکدام از ماسه برادر در زمینه ای، تخصص شاخص تری داریم و به نوعی مکمل هم هستیم.

› از منظر رقابت داخلی، جایگاه شرکت شما در کشور کجاست؟

به واسطه متن باز بودن این حوزه کاری، چند مجموعه داخلی نیز در صنعت پرینتر سه بعدی فعال هستند اما از حیث اینکه شرکت ثبت شده ای در این زمینه وجود داشته باشد تا جایی که اطلاع دارم تنها شرکت در این کسب و کار محسوب می شویم.

نکته دیگر آن است که برخلاف سایر موارد مشابه، تولیدکننده قطعات هم خودمان هستیم و ظرفیت کاری بالاتر از یک مونتاژکاری ساده می دانیم!

› چه مزیتی در مقایسه با شرکت های خارجی می توان به مجموعه تان اختصاص داد؟

از لحاظ کیفیت واقعا با نمونه های خارجی هم آوردی داریم و از حیث قیمت، نیز محصولات مان تا یک سوم به نفع استفاده کننده داخلی تمام می شود.

› حال کسب و کارتان در شرایط کنونی چگونه است؟

ماهیت استفاده این دستگاه ها در صنعت پویاست و وقتی صنعت مولد و رو به جلو نیست طبیعتاً کاربرد این محصول، نیز تحت الشعاع قرار می گیرد. به طور طبیعی کاربرد این محصول کاهش پیدا کرده و فروش آن نیز تقلیل یافته است اما در مورد مجموعه خودمان باید بگویم هیچ برداشت و منفعت شخصی را دنبال نمی کنیم و آورده شرکت را در درون آن صرف می کنیم.

و سخن آخر؟

نمی خواهم از جمله ام برداشت نصیحت شود چون نه آن را دوست دارم نه در آن جایگاه هستم. اماهر کسی باید آن کاری را که دوست دارد انجام دهد وگرنه موفق نمی شود باید خودمان تصورات و کلیشه ها را کنار بزنیم چرا که در نهایت جامعه آدم های موفق را مجبور است بپذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up